Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 614 ggr
Emmai
2017-05-21 13:48

Fästingmedel till kanin?

Hejsan, idag när jag var ute på en promenad med skogen med min ena kanin Stampe så fick han över 15 fästingar på sig, som jag tog bort när vi kom hem. Nej, jag skojar inte! Ändå var vi bara ute i MAX 15 min. Så jag funderar lite på att använda fästingmedel, för tycker inte att en liten insekt ska göra så man inte "vågar" gå en promenad i skogen. Är dock osäker på om de är giftigt eller ej, för kaniner slickar sig ju ganska ofta, så de kanske inte är så bra… men om de finns något, så skulle jag bli så glad om jag fick ett svar och vad medlet heter + vart man kan köpa de. Om de inte går - några andra tips? på hur man kan undvika fästingar, för vill verkligen gå skogspromenader med min pälskling <3 Vill helst inte gå i någon annan skog en den jag går i nu, då den är närmast och tycker den är bäst. Den ligger bara bakom huset. Asfalten kan man glömma, Stampe hatar att gå på asfalt Cx Sjukt tacksam för svar!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Fridaaaa
2017-05-21 14:20
#1

Finns inget mot fästingar till kanin.

Gå inte i högt gräs
Kolla igenom kaninen direkt när du kommer hem
Är det enda du kan göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
2017-05-21 20:43
#2

Akta dig för att ha gift på din kanin, de är väldigt känsliga. Jag vet en som hade fästingmedel för katter på sin kanin (för att de rekommenderat det i zooaffären). Den dog i hemska krampanfall…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Maleficum
2017-05-21 20:55
#3

Finns inget för kaniner. Även om jag märkte att mina inte fick fästingar den sommaren de fått ivomec mot mjällkvalstern. Men är ju inget man får (och inte bör ge) bara för fästingar (är väl inte vetenskapligt kollat heller att det funkar mot fästingar :P).

Bästa tips? är väl att kolla igenom noga och kamma med fintandad kam efter att ni varit ute. Tyvärr är det ju nått man får leva med. Min kanin har jag redan plockat 3-4 fästingar på som han fångat upp på min inhägnade tomt som ändå har kort gräs.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Peak303
2017-05-21 21:45
#4

Enda jag kan tipsa om är exner. Vet inte hur bra det fungerar mot fästingar. Men värt ett försök? Finns hos gnagarboden :) 

Frontline ska en kanin absolut INTE ha. Då drabbas dem av epilepsi anfall och dör.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Emmai
2017-05-22 17:23
#5

#4 tack för tipset! Men de är väl inte skadligt för kaniner? :) Läst lite om de och de verkar funka för fästingar, ska se om jag får köpa de för mina föräldrar isf. För de är ju värt ett försök! :D

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-05-22 17:25
#6

Ah, såg nu att kaniner kan använda de. Kanske behöver skaffa glasögon ;)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Upp till toppen
Annons: