Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 771 ggr
HopeForTheo
5/21/17, 2:18 AM

Akut hjälp!

Nu ikväll blev vår lilla kaninpojk helt lealös och ville inte röra på sig alls, och när jag kollade i hans bur som är nystädad så har han bara bajsat ytterst lite, och då städades den igår! Han är spänd över magen och är antagligen förstoppad, men jag får inte igång magen på honom igen! Det har även kommit väldigt lite blod, syns tydligt eftersom hans rumpa är helvit, har lyckats massera ut ett par pluttar från honom men inte mer än så. Han dricker rätt mycket, men äter ingenting, inte ens "godsaker" som jag vart ute och hämtat i rabatten.. Vi har ingen parrafinolja eller något sådant hemma, jag har ingen aning vad jag ska göra 🙁

Annons:
HopeForTheo
5/21/17, 2:19 AM
#1

Vi bor långt bort från större civilisation så det finns Inga akutvetrinärer i närheten

HopeForTheo
5/21/17, 2:21 AM
#2

Han är lite piggare nu än vad han var för ett par timmar sedan, men han har fortfarande inte bajsat ordentligt, men han försöker verkligen, och "trycker" till hela tiden som om han faktiskt försöker bajsa

hellah
5/21/17, 2:37 AM
#3

Har för mig att det finns veterinär på telefon för akut hjälp. Prova att googla. Hoppas det går bra

HopeForTheo
5/21/17, 3:07 AM
#4

Hittar bara agria, och dom stängde kl 24 tyvärr :(

Eda
5/21/17, 5:41 AM
#5

Jag hade en gång en hamster med samma problem, på honom vet jag att vi fick trycka ganska hårt på magen för att få ut avföringen, vi fick ut en stor boll. Han verkade ha ont när vi gjorde proceduren, men så fort vi var klara började han äta mat igen. Dessvärre blev detta ett återkommande problem och till slut lät vi avliva den lille stackaren.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Frosstis
5/21/17, 1:10 PM
#6

Du måste stödmata, iallafall med vatten. Ta en spruta och få in det i munnen på kaninen och få den att röra på sig, om du så måste jaga den. Sen får du se till att köpa critical care att stödmata med

Annons:
HopeForTheo
5/21/17, 2:22 PM
#7

Vatten dricker han självmant efter att vi satte ut en vattenskål framför honom, det gjorde nog för ont för att ta sig till vattenflaska och dricka där. Var även nere och hämtade lite långt gräs och maskrosblad inatt, och dom har han ätit upp, vet dock inte om an har ätit hö också för dum som jag va så öste jag ju på med MASSOR av nytt och fräscht hö, skulle nog tagit en mindre mängd så att man faktiskt ser om han är ätit. Idag är han stadigare i kroppen, men han ligger ändå mest still i buren. Tog ut honom och masserade hans mage lite innan. Några pluppar har kommit, alla rätt mjuka och kladdiga. Hur mycket maskrosblad/gräs är okej att ge utan att han ska få ännu mer problem med magen? Hittade ett maskrosblad han inte hade ätiti upp och det ryckte han i princip från mig. Försökte få honom att röra på sig, men inte ens när han är frisk reagerar han på om man skulle "jaga" honom osv, försökte knuffa honom framåt men han vägrade och varje gång slutade istället i en nästan kullerbytta. Precis nu när jag skriver detta så satte han sig och åt LITE hö, typ två strån, sen vände han sig och la sig ner igen. Vad är critical Care, vart hittar jag det?

Josefinpersson
5/21/17, 3:15 PM
#8

https://firstvet.com/sv?gclid=CLTkmbOIgdQCFVuUsgodaU0Gmw Om länken inte funkar så gå in på firstvet, de har telefontid om bara typ 20 minuter så rekommenderar Starkt att du tar den!

Upp till toppen
Annons: