Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1216 ggr
Yatzy99
2017-05-19 00:51

Selträna rädd kanin? Behöver tips!

Hej!
Fick hem en sele härom veckan och är nu i full gång med att selträna kaningrabben på ett halvår här hemma. Han är kastrerad, gosig överlag och älskar att bli klappad. Problemet är bara att så fort han känner sig instängd/fast så får han panik. Detta är ett problem som komplicerat många saker som tex kloklippning och att lyfta honom.

Problemet återkommer även nu när vi ska selträna och det är här jag skulle behöva lite tips?. Han tycker selen är otäck och när han inser att den är som en tyngd som följer med honom på ryggen känner han sig återigen "fast/instängd" och får panik. Han kan inte fly från den utan den sitter där och jag tror det är främst det som gör honom rädd,  vilket jag förstår. Då han är så rädd har jag gått oerhört försiktigt fram och delat in träningen i steg.

Första steget har varit att endast lägga selen på hans rygg för att han ska vänja sig vid vikten. När han sedan varit okej med detta har jag belönat så fort han gått framåt vilket han i början tyckte var jätteotäckt, men vilket efter träning verkar bli mer och mer okej.

Problemet är bara vad nästa steg är och det är här jag skulle behöva lite tips?. Fördelen med att bara lägga den på ryggen har varit att så fort han får panik så kan jag ta bort den och börja om. Blir det för otäckt/jobbigt tycker jag nämligen att han alltid ska ha möjlighet att gå bort. Problemet är bara att det enda jag kan komma och tänka på som nästa steg är att knäppa fast selen vilket jag mer eller mindre vet kommer göra honom jätterädd oavsett hur van han är med att ha den liggandes på ryggen. Jag är också rädd att om han får panik när selen är knäppt så kan jag inte ta bort den snabbt och jag ser framför mig hur man har en livrädd sprattlande kanin med en sele som man inte kan få av.

Min fråga är alltså om ni har några tips? på något bra "mellansteg"? Hur man säkert förbereder honom för att selen kommer sitta fast och minimerar risken för att han kommer bli rädd när selen sen är knäppt? Antar att en väg att gå är att bara sätta på honom selen och låta honom springa tills han inser att den inte är farlig…samtidigt känns det oerhört grymt och känns ju inte som att det kommer bli en trevligt upplevelse för någon?

Ser att det blev jättemycket text nu och förmodligen ganska flummigt, men hur har ni gjort när ni seltränat? Överallt där jag läser så säger folk endast att man ska sätta på den och låta kaninen gå med den hemma för att vänja sig vid den. Men hur gör man i mitt fall där kaninen blir livrädd av att ha den på, som nämnt ovanför kan man la inte bara sätta på den och låta honom springa? Är jag helt ute och cyklar och borde jag göra på något annat sätt? Alla tips? mottages tacksamt!

Annons:
Ulvelin
2017-05-19 07:38
#1

Hoppas det blir bättre men ett tips? är att ha ett bord att sätta honom på och sen låta honom hoppa upp i ditt knä och lär honom att sitta kvar

tixEntry
2017-05-19 10:39
#2

Du kan kanske länga den så den sitter lösare, och börja med bara runt halsen. Om han inte gillar det, testa att göra det väldigt långsamt, så han är med på vad som händer. Om det går bra då, sätt den runt magen också, löst där med. Sedan får han springa runt med den tills han verkar lugn, eller så gillar han det inte och då tar du bort den och börjar om. Gör allting långsamt.

Sedan kan du göra banden mindre och mindre, tills de sitter som de ska.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Yatzy99
2017-05-19 12:33
#3

Tack för svar och att ni orkat läsa allt, hahah. Det med att ha selen lösare i början är faktiskt en bra idé. Funderar även om det kan vara smart att minska ytan när man sätter på den. Nu är han ju lös i hela mitt rum, som är ganska stort, och blir han rädd är det ju ganska svårt att få tag på honom… Får se hur jag gör. Ska fortsätta ett lite tag till med att bara låta honom ha den på ryggen. Kom gärna med fler tips?! :)

Linjen
2017-05-19 14:02
#4

På min ena kanin började jag med enbart ett halsband. Antingen om det går att dela på selen eller helt enkelt köpa ett katthalsband. Det var inte lika många otäcka remmar och det var också enklare att få av den. När hon hade vant sig vid den gick det bättre med selen. Hon gillar inte selen nu heller egentligen, men hon glömmer bort den när hon får komma ut och skutta.

Yatzy99
2017-05-19 14:09
#5

Har inte alls tänkt på det, men det kan ju faktisk vara en väg att gå. Tack! Tror att precis som du säger med din kanin, så kommer nog aldrig grabben här hemma tycka selen är det bästa han vet.. Däremot är väl tanken även här att han i och med att få komma ut, upptäcka och käka gott kommer glömma selen alt. tycka den är "värt det".

hellah
2017-05-19 15:41
#6

Avråder från att sätta den löst, då kaninen lättare trasslar in sig i den (tom kan strypa sig själv). Har annars inte något tips? tyvärr.

Annons:
Yatzy99
2017-05-19 16:17
#7

Hmm, det är bra att ha åtanke, tack! Sista jag vill är att han ska trassla in sig och bli ännu mera rädd. Tränade lite idag och det går framåt. Har börjat fundera på att om man vänjer honom till 110% vid att ha den liggande på sig (kan förtydliga att jag alltid håller i den när den ligger så), så kanske det går bra att sedan bara sätta på den en dag. Har man något riktigt riktigt gott också att distrahera honom med och om man minskar ytan lite kan det kanske funka…hmm

Ulvelin
2017-05-19 21:42
#8

Sätt den lite löst och låt honom springa runt i en hage

Emmai
2017-05-20 21:06
#9

Min ena kanin fick också panik så fort han fick selen på sig förut. Jag la den först lite på ryggen. Nästa steg (för mig) var att sätta på selen. De var inte speciellt populärt och han sprang iväg, runt i hans lilla Hage, så de va lätt att få tag på han. Men sen klappade jag han, tills han blev lugn och satte på magbandet. Sen släppte jag ut han i hagen, och då tänkte han inte så mycket mer på den :) Kanske låter lite "hårt" att bara gå rakt på o sätta på selen direkt. Men de funkade för min del, och han har klarat de innan. Så tror de bara var tramserier, o lite rädsla. Nu är de mycket bättre, han gillar bara inte när man sätter på bandet runt halsen. Men han springer inte iväg längre! Jag bara klappar han lugnt, lägger selen försiktigt på ryggen o spänner hals o magband! Du kan prova göra såhär, men ge mycket beröm o gos om kaninen klarar att t.ex sätta på selen som den inte gjort innan :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Yatzy99
2017-05-20 21:41
#10

Tack för bra svar! Jo det är ju lite veligt, man vill ju inte gå för fort fram samtidigt som kaninen nån gång bara måste inse att selen inte är farlig. Tror att oavsett hur mycket jag övar så kommer det nog bli lite skutt när selen knäpps. Planen nu är la att förbereda honom så mycket som möjligt, få honom att acceptera den på ryggen till 110% och sedan sätta på den och låta honom ha den i nån slags Hage. Får se hur det går =)

Yatzy99
2017-05-22 18:06
#11

Halloj! Tänkte bara uppdatera lite. Selen åkte på idag, knäppt och allting. Knappt någon reaktion alls från grabben, endast nån ryggning på sin höjd. Lite märkligt var det såklart att ha nånting på sig. Blev "överöst" med gräs, banan och pellets (lagom mängd såklart) så när man fick sånt gott var selen nog värt det. Såg för mig själv hur han skulle få panik, men nejdå inget sånt. All träning har absolut gett resultat. Nu blir det att låta honom ha på den små stunder dagligen så han vänjer sig till 110% innan det blir att gå ut.

tixEntry
2017-05-23 09:39
#12

Vad trevligt att det gick så lätt! Lycka till i fortsättningen! :D

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: