Annons:
Etikettallmänt
Läst 3778 ggr
xBeccax
2017-05-17 14:05

Bästa rasen för kel ock sällskapskanin?

Hejsan! Har länge funderat på att skaffa en kanin då jag hade två när jag var yngre och minns hur mycket kul det var och vilka trevliga små varelser dem är. Undrar nu Vilken ras? som anses vara bäst lämpad för sällskap och kel? Är inte intresserad av utställning. Vill gärna ha en ras som har ett bra temprament, är kelig och relativt lättlärd.

Tack på förhand.

Annons:
Fridaaaa
2017-05-17 14:07
#1

Dvärgvädur och holländsk kain tycker jag :)
Och gärna vuxen så hjälper du en kanin samtidigt :) Köper man unge vet man aldrig hur keliga dem blir. Temperament = bra uppfödare om du väljer unge :)

Lättlärd hänger mer på individen tycker jag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Esmiis
2017-05-17 14:07
#2

Dvärgvädur tycker jag är en bra kel och sällskaps kanin. Speciellt rexpälsade dvv. Franskt vädur är också bra och ofta väldigt keliga, men kan bli ett problem p.g.a deras storlek c:

Fridaaaa
2017-05-17 14:08
#3

#2 Jag håller inte med kring dvärgvädur rex. De är oftast betydligt livligare och mer "temperament" än normalpälsade :) Vet många som upplever det så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lizelda
2017-05-17 14:08
#4

Dvärgvädurar är ju väldigt härliga, annars hade jag nog satsat på en stor kanin, typ Fransk vädur eller dylikt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tiger tok
2017-05-17 14:17
#5

Fransk vädur eller dvärgvädur!

Esmiis
2017-05-17 14:23
#6

#3 Aa, lite livligare är dem, men jag tycker att de har mer personlighet och deras päls är lite mer lättskött tycker jag iaf c:

Annons:
Fridaaaa
2017-05-17 14:27
#7

#6 Mer lättskött? De fäller överlag mer :) 
Men normalpälsad dvärgvädur kräver inte mer kring pälsen än dvärgvädur rex :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Esmiis
2017-05-17 14:27
#8

Tycker även att de är lite mer lättlärda (rexpälsade). Det var mina iaf när jag skulle toalett-träna dem. Har försökt med min gamla normalpälsade och hon ville verkligen inte lära sig ett skit, haha. Men jag tror att det kanske var hennes personlighet

Esmiis
2017-05-17 14:31
#9

#7 Då har vi nog helt olika erfarenheter c: Jag tyckte att mina rexpälsade fäller betydligt mindre än min gamla normalpälsade c: Men alla har ju olika erfarenheter och åsikter c;

Fridaaaa
2017-05-17 14:32
#10

#9 Rexpälsade fäller mer, väldigt få som fäller mindre :) 
Ja då upplever vi olika då, men vet många fler som upplever som jag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Esmiis
2017-05-17 14:37
#11

New Zeeland upplever jag som en lugn och hyfsat kelig ras. Min vän hade en sån och han var verkligen jättetrevlig. Dock blir de ju väldigt stora, men den som jag träffade betedde sig mer som en hund än kanin c:

Pytteliten
2017-05-17 18:01
#12

#11 Har du bara träffat en så säger det ju inget eller mycket lite om rasen. Just den kan ju vara ett undantag. Jag har träffat både trevliga hermelinkaniner och mindre trevliga dvärgvädurar, men inget av det är vanligt, rent statistiskt 🙂. 

Min röst hamnar också, tveklöst, på dvärgväduren ❤️!

Meja H
2017-05-17 19:03
#13

Dvärgväduren tycker jag passar bra 🙂 Finns också i olika färger och mönster ❤️

Annons:
Esmiis
2017-05-17 21:49
#14

#12 Har träffat fler än honom, på utställningar och liknande. Tog bara han som exempel c: Håller med dig på dvärgväduren c:

Kex!
2017-05-18 15:10
#15

Tycker hermelinkanin är jätte mysig som kel kanin men går även att hoppträna med och har fart i sig! sen så tycker jag lättlärd är det kanske inte då skulle nog säga dvärgvädur eller holländsk kanin

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: