Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 3303 ggr
Marie_12
2017-05-16 10:01

Växter och grönsaker som kaniner ogillar

Hej,

En lite udda fråga kanske. Det är så att jag har problem med vildkaniner som äter upp det mesta jag odlar på min odlingslott och en får inte ha staket där. Så nu tänker jag att jag bara ska odla sådant som kaniner inte äter eller gnager på, men hittar inte vad det kan vara förutom typ citron.  Förra året märkte jag att zucchini funkade, men vill ha era tips? på vad mer de inte äter. 

Jag tänker att ni här har mkt bättre koll än de i trädgårdsforum då ni är experter på kaniner :). 

Tack på förhand.

Annons:
hellah
2017-05-16 11:17
#1

Kaniner äter det mesta som växer….. Olika kaniner gillar olika saker. Sånt som de inte "ska" äta : rabarber, potatis (troligen släktingar till dem också-finns fina blommor i den släkten), stenfrukter (typ körsbär) smörblomma påskliljor

Squash kan det vara fara att de äter bladen, men inte frukten tror jag.. Samma kanske med pumpor (gissning). Rädisor : bladen men inte roten. Mina kaniner åt inte majrovor. Ska fundera vad det var mer de inte tyckte om

Tips: inhägna med kompostgaller (eller får ni inte ha det heller?) Eller kycklingnät ( också bra runt stammar). Vad gör de andra koloniägarna för att hålla kaniner borta?

Plantera maskrosor runtom  så de äter dem istället för det du vill ha ;-)

Josefinpersson
2017-05-16 12:23
#2

Mitt tips? är att googla på "växter(osv)" som är giftigt för kaniner, eftersom att vildkaniner till skillnad mot tamkaniner känner vad som är giftigt och inte och därför äter det inte, det finns ju en del saker som de inte bör äta. Lycka till! :)

Marie_12
2017-05-17 09:02
#3

Tack för bra tips? :). Vi får inte ha nåt som helst nät eller galler :/. En granne har satt upp nät ändå och vid de flesta andra lottområden har kommunen satt upp staket för o se om det fungerar. Jag ligger på dem att sätta upp vid min lott med då vi inte får sätta upp det själva. 

Har googlat växter som är giftiga för kaniner men fick bara fram att de inte förstår det själva, men så bra att vildkaniner känner av det då :).

Namiko
2017-05-17 18:17
#4

Kaniner som har ett stort utbud av växter att äta av lär sig vad som är giftigt och inte till skillnad från en tamkanin som är van att allt man placerar framför nosen är ätbart. 

Plantorna av potatisväxter är giftiga så potatis, tomat, paprika, chili är sånt som du har större chans att få ha i fred. Eftersom zucchini fungerade kan du även testa pumpa som hör till samma familj. Rabarber bör också lämnas av kaniner.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

hellah
2017-05-19 15:28
#5

Pallkragar med glaslock/nätlock? Eller ställ 3-4 på varandra och fyll jord bara till hälften.

Mina kaniner gillade inte gul fetknopp och  inte lavendel

Upp till toppen
Annons: