Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1093 ggr
Linjen
5/14/17, 9:58 AM

Egen örtblandning

Tänkte plocka på mig olika örter och torka för att ge kaninerna i vinter. Någon som har något tips? på lämpliga örter som håller att torka? Och hur mycket borde man samla ihop för att det ska räcka en vinter till tre kaniner? Just nu samlar jag maskrosor. Men tänkte också torka brännässlor, älgört och dryga ut med kirskål. Fler tips? mottages gärna.

Annons:
tlover
5/14/17, 10:11 AM
#1

Röllika var jättepoppis bland mina (och torkat sly om du har möjlighet, dom hoppade över det som om dom inte hade sett mat på en vecka, och det hade dom).

Dessutom så kan ev röllika hjälpa mot mygg (på huden gör den det och man börjar ju lukta lite av det man äter så jag ser det inte som dumt att ge iallafall).

Mjölkört borde det gå att dryga ut det med också och om man tror folktro så borde det vara bra till avelshonor också

l'm back

Linjen
5/14/17, 11:14 AM
#2

Tack för tipset. Röllika brukar vi ha på gräsmattan, så det är ju enkelt att få tag i :)

hellah
5/14/17, 2:08 PM
#3

Det behövs jättemycket om du inte kompletterar med hö. Typ flera sopsäckar/kanin.

Du kan torka allt som de tycker om och äter färskt. Maskrosor inkl blommor, blad och rot

Jag torkar också knippen med grenar med bladen kvar från svartavinbär, äpple, hallon, rosor, björk (ej på våren) mfl. Även olika kryddväxter, jordgubbsblad samt renset när jag har rensat i rabatterna (det som de inte orkar  äta på sommaren). Väldigt uppskattat på vintern :-).

Tänk på att torka mörkt (försvinner inte så mycket näring), och att vända om bladen så att de inte möglar. Renset lägger jag i en stor papperspåse.

Linjen
5/14/17, 3:42 PM
#4

#3 jo hö ska dom givetvis ha fri tillgång till som vanligt. Jag tänkte mer istället för pellets eftersom dom kanske egentligen inte behöver pellets. Och så känns det bra att ge dom naturlig mat som man själv vet exakt vad det innehåller.

hellah
5/14/17, 5:20 PM
#5

Troligen väljer kaninerna det som du själv torkat i första hand. Det gjorde mina iaf.

Det går bra att fasa ut pellets och bara ge hö, vatten och lite färskfoder. Om de går lösa utomhus så tror jag det är bra att ge lite pellets för extra energi

hellah
5/14/17, 5:22 PM
#6

Tänk på att inte plocka där det går hundar. Det finns en sjukdom?parasit? som hundar kan ha som smittar kaniner genom växter

Annons:
Linjen
5/14/17, 6:10 PM
#7

#6 jasså? Det visste inte jag, vet du vad det är för parasit? Mask? Vi bor på landet och har inga hundar. Jag plockar växter i trädgården, men det var bra att veta.

tlover
5/14/17, 6:26 PM
#8

Tänk också på att inte skörda i närheten av en stor väg eller vid gödselstacken.

En bra regel är att inte ge till kaniner sådant som du inte (av hygienskäl) skulle ge till en människa.

Du kan också testa att grodda säd (tex havre) det är ett riktigt vitamin och mineraltillskott till kaninerna som även kan ges på vintern. 

Ger du själva sädeskornet ska du däremot inte ge för mycket då det är ganska energirikt.

Tänk också på att om du inte ger pellets så kan du behöva ge saltsten, jag gav själv däremot inte saltsten dygnet runt utan nån gång då och då. (från några gånger per år till några gånger per månad beroende på kanin, om du avlar osv)

l'm back

Josefinpersson
5/14/17, 10:55 PM
#9

Jag håller själv på att torka inför vintern just nu, ger också mina ninisar torkade örter istället för pellets. Mitt mål är att fylla en flyttlåda, men förstår om det låter överdrivet.. ;) Några saker att torka är: Kirskål, maskrosor, groblad, löv från hassel och andra ätbara träd/buskar, tusensköna, stormåra, rölleka, brännässla, tistel, våtarv, kärringtand, mjölkört, ringblomma, blåklint, blåbärsblad, lingonblad, vicker, harkål, lomme osv osv.. Ringblomma osv sår jag hemma :)

Josefinpersson
5/14/17, 11:08 PM
#10

Glömde daggkåpa hehe

hellah
5/15/17, 9:22 AM
#11

Ur Monika Wegler: Kaniner :  "Plocka aldrig grönfoder vid vägkanten (blyförgiftning) eller i parker, där hundar brukar rastas (fara för att sjukdomar kan överföras)." 

Tyvärr står det inte vilka sjukdomar

tiger tok
5/16/17, 9:59 AM
#12

Ge aldrig rabarber, jätte giftigt för kaniner!

Upp till toppen
Annons: