Mat och utfodring

Foder Belgisk Jätte

2017-05-13 15:13 #0 av: matildam123

Hej! Jag har en belgisk jätte, hona, på 2 år nu. Jag skulle vilja ha tips på foder. Jag ger henne just nu pellets  (se bilden) och fri tillgång till hö, hon är oftast ute på dagarna och äter då gräs o grönt osv. får även grönsaker då och då.  Men min största fråga är då om det pellets hon får är bra eller om jag ska byta till något annat bättre?  Och vad det finns för alternativ?  Skulle vara så tacksam för svar!!

Anmäl
2017-05-13 16:20 #1 av: tiger tok

Behöver hon pellets?

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2017-05-13 19:43 #2 av: matildam123

Ja jag tycker det, även fast hon gärna äter hö så känner jag att pellets kompletterar bra. 

Anmäl
2017-05-15 08:52 #3 av: tixEntry

Det där fodret ser inte jättebra ut, främst för den låga halten växttråd(fiber). Om hon behöver pellets är det bra att ge en sort med mycket växttråd och lite fett. Tex Cuni Complete, Meiseter-Lampe och Oxbow har allihop minst 20% växttråd och högst 3% fett. Protein ska det heller inte vara mer än ungefär 15%.

Annars brukar det gå bra att inte ge pellets alls eller bara som belöning/godis, men då gäller det att hon får mycket växter och örter i stället.

Wattpad: Nejtix      Instagram: malin.ask 
Följ gärna min kanin Simbas Instagram, simba_och_co!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.