Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1490 ggr
agnescalzone
5/10/17, 4:59 PM

Vanvårdade kaniner?? (ska jag anmäla?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var hos en kompis som bor i radhus så såg jag att det stod kaniner där. Jag gick fram till de två burarna och tittade in. Blicken jag mötes av var hemsk. Det var dvärgvädurar, en i varje bur så inte trångt MEN de bodde i fullständig misär. De hade inget färskt hö och bajset i burarna höll på mögla. I bajshörnen var det stora högar med bajs och kiss och såg inte alls vidare trevligt ut. Var där för 2,5 vecka sen och inte har dom städat inte… Vatten har dem i nersmutsade skålar ställda på en blandning av bajs och halm. Den ända mat dem hade var havre med lite godis i. Fyllda matskålar och dessutom var de feta… De hade ingen sitthylla vilket det väl är lag på?! Mår så dåligt över detta men jag vet inte vad jag ska göra, skulle länsstyrelsen bry sig om jag anmälde? Har tänkt prata med ägaren som är 06:a när hon har tid (vi har kontakt på instagram). Själv är jag väldigt feg av mig och när hennes mamma var där när jag tog kort m.m så lät hon väldigt misstänksam och jag vågade inte säga till om kaninerna och så. Hur tycker ni jag ska göra? Lägger in en bild också. Ganska dålig och det var 4 dagar sen jag tog den.

Annons:
agnescalzone
5/10/17, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kommer fler bilder

agnescalzone
5/10/17, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
agnescalzone
5/10/17, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Stackars liten :(

tixEntry
5/10/17, 6:58 PM
#4

Hemskt att folk gör så här :(
Om du inte vågar säga till dem själv kanske du kan be kompisen du var hos, dennes föräldrar, eller dina föräldrar att prata med dem? Om hon som har hand om kaninerna bara är 10/11 år är det hennes föräldrars ansvar att se till att kaninerna sköts ordentligt.

Om du ska anmäla det ska du ringa eller mejla till länet du bor i. Så här står det på Länsstyrelsens hemsida:

_Följande uppgifter bör du lämna vid anmälan:
_

  • _Namn, adress och ort till person som anmälan riktas mot (ev. vid behov även vägbeskrivning).
    _
  • Var djuren finns, om annan adress än ovan.
  • Vilket/vilka djurslag anmälan gäller.
  • Redogörelse av på vilket sätt djuren har det dåligt.

Om det är möjligt, fotografera eller videofilma. Fotografier och upptagningar kan vara avgörande vid hanteringen av ett djurskyddsärende.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Stallmima
5/11/17, 11:53 AM
#5

Konfrontera ägaren till kaninerna och säg att detta inte är okej i djurhantering, om det inte hjälper gör en anmälan.  Enligt #4 upplägg som beskriver hur du skall göra är jättebra

MOJ
5/11/17, 5:34 PM
#6

Om du inte vill säga det kan du ju skriva ett sms, mail eller något liknande

Annons:
agnescalzone
5/27/17, 11:44 AM
#7

Tack för all hjälp! Ska fara dit antingen idag eller imorgon och titta igen. Om det inte ser bättre ut så anmäler jag.

[AnimeV4]
5/27/17, 12:03 PM
#8

#7 Hoppas att det ser bättre ut och att de får den skötsel de förtjänar! Om du behöver anmäla och gör det är du stark!

Upp till toppen
Annons: