Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 917 ggr
batmanthebun
2017-05-08 22:35

smal kaninunge

Några veckor sen blev jag ägare till en liten kanin unge, satinpälsad dvärgvädurshona på ca 15 veckor. När jag skaffade henne var hon 12v och ganska smal, men inget som verkade allvarligt, utan mer att energin gått åt att växa mer än att lägga på sig. jag har gett henne en halv deciliter pellets, vilket hon tar nästan hela dagen på sig att äta (hon tar lite då och då, ingen glupsk tjej). Hon va även lite dålig i magen, mörk men fast avföring med bra storlek i jämförelse med kanin, har avvaktat för att se då hon kan reagerat pga jag inte ger samma hö som hon fick hos uppfödaren.  

Jag börjar blir ganska orolig då hon fortfarande inte lägger på sig, men hon äter både pellets och hö med relativ aptit och är pigg och glad så som en kaninunge skall vara. Jag funderar på om det är mask då kaninerna brukar ha svårt att gå upp i vikt. Också haft funderingar på tänder, men kan endast kolla framtänderna själv (vilket ser bra ut). Ska  åka in till veterinären för koll då jag börjar bli väldigt bekymrad över min lilla toker. 

Nu kommer min fråga, finns det något jag kan göra eller är det bara att vänta tills vi åker in till veterinären? Ska jag oroa mig och åka in till akuttid (finns drop-in imorgon)? Älskar henne så och vill ju att hon ska må så bra som möjligt

Annons:
sandraHe
2017-05-09 06:51
#1

Jag tycker att det låter som att din hö är av sämre kvalitet än det din uppfödare hade. Min grabb var mager och pytteliten i maten när jag fick honom. Först hade jag hö som jag beställt via zooplus men bytta sedan till en ekologiskt hö från närområdet. Efter det satt han och åt konstant. Troligtvis var detta hö mycket godare och näringsrikare. Utöver detta ger jag honom också pellets anpassat för unga djur (Brits) och i början gav jag honom några enstaka pumpafrön. 

Det är såklart alltid bra att ha en veterinär som tittar till kaninen men tror du kommer långt på att se över kvaliteten på hennes kost :)

Lycka till!

batmanthebun
2017-05-09 09:25
#2

#1 Hon va som sagt smal innan jag fick henne, bara att hon fortfarande inte lägger på sig så jag börjar oroa mig nu. Hon får just nu ett hö som jag vet är av bra kvalitet, köper ekologiskt energirikt hö från min skola. 

Har just nu pellets för vuxna, så åka in och köpa för ungar är ju en bra idé. Ska ringa och rådfråga idag samt kolla om de tycker jag bör åka in med henne. ¨

emmafemma05
2017-05-09 19:42
#3

Vet inte vad det kan bero på. Kanske inte bra foder? Jag hade lagt i lite havre. Då bygger de upp hullet.

Upp till toppen
Annons: