Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1090 ggr
Maara
4/21/17, 2:55 PM

Bur-bygge.

Hej. Jag ska börja bygga en utebur till våra två tjejer och behöver lite inspiration. Buren ska vara i två våningar med en betesdel under. Vill gärna se bilder på era burar. :-)

Annons:
Katti
4/21/17, 3:07 PM
#1

Jag har svårt att förstå vitsen med betesdel under en "riktig" bur. Vaddå bete? Man kommer ju knappast bära runt en stor burkoloss till nytt fräsht gräs, så det blir stampat jordgolv och inget annat därunder. Jo bajs 🤔. Ska kaninen/kaninerna dessutom kunna gå upp och ner som de vill (vilket väl är meningen!) så måste man ha ett stort hål i golvet, vilket innebär både att buren blir mindre och allmänt opraktisk och att bottenmaterialet i buren kommer åka ner på marken…

Mitt förslag är istället en bra allroundbur som står där den står och ger kaninen en trevlig bostad och bra skydd och en betsbur alternativt Hage som är lätt att flytta runt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Maara
4/21/17, 3:39 PM
#2

Det är en bur som jag beskrev som jag vill ha och passar oss bäst.

Maara
4/21/17, 3:39 PM
#3
kanin/höna
4/21/17, 9:16 PM
#4

det är som katti säger att en betesbur med större bo del är meningslöst. svårrengjord och bökig.  bättre med bur på ben eller en bur som är lättflyttad med en liten bohåla i som är nätt. 

byggde en test bur själv förra året som kaninen ska kunna vara ute året runt men den väger bly och går inte flytta

EvyKiwy
4/22/17, 7:02 PM
#5

Förstod inte helt vad du menade men är är min gamla.

KarinHa
4/23/17, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hade en stor bolåda, då vi hoppades på kanin ungar, så ignorera den.

Annons:
EvyKiwy
4/23/17, 5:00 PM
#7

-_- ser nu att min bild inte kom med *Suck*

ManU77
5/1/17, 6:04 PM
#8

#0

Vi har en vanlig kaninbur som vi sätter kompostgaller under. Flyttar den varje dag till en ny fläck. :-)

Nu ska vi snart skaffa slaktkaniner och kommer då mest troligt bygga större burar för att enkelt kunna flytta dem varje dag.  Eller så skaffar vi elnät att sätta runt en slags beteshage. Vi har inte riktigt bestämt oss än.

MOJ
5/1/17, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min bir är 150 lång och 110 bred. Halva sidan har nåt slags papper för, så att det finns båda sol och skugga. Där uppe har jag ett stort hus, toalett, höhäck och mat och vattenskålar (dock inte på bilden. Nere har jag bara en sitthylla, och där är det gräs. Jag tycker inte det är så dåligt att ha gräs, eftersom att dom (förhoppningsvis hehe) kommer bajsa i lådan där uppe, och vi kan ha buren på ett ställe i flera månader innan det blir tråkigt och upptrampat. 🙂🙂

MOJ
5/1/17, 7:16 PM
#10

Just nu har jag inget spån eller så i buren, eftersom att dom inte flyttar in förän om 2 veckor

Katti
5/16/17, 7:22 AM
#11

#9 Flera månader innan det blir tråkigt och upptrampat? Gräset är ju borta på två dagar och sedan kommer de med stor sannolikhet gräva en massa eftersom det inte är nät i botten. Det uppskattas säkert av kaninerna, men är inte så praktiskt då de kan rymma och dessutom förstör gräsmattan. Och en "betesbur" är det ju inte mer än de första dagarna 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: