Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1511 ggr
kanin/höna
4/13/17, 3:21 PM

Uthyrning av kanin

Hej jag hade i år tänkt att hyra ut några kullar över sommaren.  

Tänkte fråga vad ni tycker om uthyrning av djur i allmänhet?

Vad är ett rimligt månadspris om man får gratis foder men fixar bur själv?Jag kontrollerar självklart att buren är enligt mina krav.  

Om kaninen rymmer, blir skadad, tagen av ett djur eller blir sjukt. ska jag som hyr ut ta det som en risk eller ska den som hyr ha det som ansvar.  

Jag har tidigare fått förfrågningar när jag sålt kaniner om man inte kunnat hyra ut kaniner. Men har då sagt nej för att jag inte vetat vad jag ska göra om något sådant inträffar. Men har sett att s många kaniner säljs av aleriger som man inte viste fanns. eller att man har tröttnat. och tänkte att man kan börja med att hyra kaninen. och om allt funkar bra så kan man köpa loss kaninen. 

Mina kaniner är inte längre försäkrade. (tyckte att de kostade och inte gav något) ska man då säga att "hyraren" tar veterinärskostnad  eller hur ska man avgöra? 

Är det någon som tidigare hyrt ut eller har hyrt en kanin? Hur funkade de?

Frågade här för jag vet att det finns mycket bra kunskap och åsikter.

Annons:
Maria
4/13/17, 4:33 PM
#1

OM jag skulle hyra en kanin så var nog min första fråga om den var försäkrad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kanin/höna
4/13/17, 5:22 PM
#2

Och vem ska betala försäkringen? Ska man säga att om du vill ha den försäkrad så kan vi fixa försäkring annars så blir du ersättnings skyldig för kaninen. 

kaninerna jag antagligen kommer hyra ut är varken hopp eller ras avelskaniner. utan kel och slakt kaniner. och de är inte värda mer än 100-300kr

Min tanke var att om en kanin blir sjuk skadas så kommer den att avlivas. Om inte personen som hyr säger att den köper kaninen och gör en operation. 

eller låter det jätte orimligt

GuineaGirl
4/13/17, 5:36 PM
#3

Jag har inte själv någon erfarenhet av uthyrning av kanin eller annat sällskapsdjur. Men jag har sett på nätet att det finns ett omplaceringshem för marsvin, som har "prova på marsvin". Omplaceringshemmet heter Gosarnas marsvin.

På deras hemsida finns ganska detaljerad information om hur det går till vid uthyrning av "prova på marsvin". T ex framgår pris för en prova på period, vad som ingår, samt vem som står för vad ifråga om veterinärkostnader för olika sjukdomstillstånd som kan uppkomma. I detta fall är det den mottagande familjen som rekommenderas att teckna försäkring, eftersom den står för veterinärbesök och kostnader för dessa vad gäller akuta sjukdomstillstånd under den tid som de har marsvinen på prov. 

Nu rör ju detta marsvin, men om du går in på deras hemsida så kanske du ändå kan få några tips? om hur andra har lagt upp det.

kanin/höna
4/14/17, 10:24 AM
#4

Tack ska kolla på Gosarnas marsvin

Smultrondraken70
4/14/17, 9:53 PM
#5

Vi har hyrt kanin för flera år sedan, då gick det till så att man tingade kaninen o betalade handpenning, sedan resten när vi hämtade kaninerna (hyrde 2). Kostade sammanlagt 500 kronor per kanin. Sedan var kaninerna "våra" så tillvida att vi kunde välja att behålla dom alternativt lämna tillbaka dom senast ett slutdatum på hyrtiden. Kaninerna var oförsäkrade. Hon som hyrde ut sa att kaninerna var "våra" tills vi ev lämnade tillbaka dom, vi blev heller inte ersättningsskyldiga när den ena tyvärr bröt benet och fick avlivas, den andra valde vi att behålla och henne har vi fortfarande. Hade vi valt att lämna tillbaka henne så hade vi naturligtvis inte fått några pengar tillbaka. Så det var väl typ ett köp med rätt att lämna tillbaka utan att få pengarna tillbaka, så att säga.

Smultrondraken70
4/14/17, 9:54 PM
#6

#5 och jo, vi betalade allt foder och veterinär kostnader själva.

Annons:
kanin/höna
4/14/17, 9:56 PM
#7

okej tack fixade ni bur och så själva??

Smultrondraken70
4/14/17, 10:07 PM
#8

#7 ja det gjorde vi

Upp till toppen
Annons: