Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 583 ggr
Lilahnee
4/8/17, 11:36 AM

När kaninköpet inte blir som man tänkt sig...

Behöver råd! Innan jag köpte kanin drömde jag om att ha frigående kaniner i lägenheten. Köpte en Tanhane som är mycket renlig men som tyvärr visade sig vara väldigt destruktiv. Han gnager sönder det mesta han kommer åt i form av möbler, väggar, lister m.m., detta gör han även om han får gå fri på 73 kvm. Köpte en liten rexdvärgvädurskorsningshona som sällskap som inte är ett dugg destruktiv men som istället har haft problem med renligheten. Båda är kastrerade. Detta har tyvärr lett till att jag måste ha dem ute på balkongen för att inte få hela lägenheten förstörd. Balkongen är inglasad så hade dem till en början lösa på den men även här gav sig hanen på husväggarna, vilket lett till att de nu måste vara på en begränsad yta av kompostgaller som Hage och tvåvåningsbur även på balkongen :( Det känns tråkigt att behöva minska deras yta mer och mer och jag märker att de är olyckliga, hanen kan sitta och skaka galler i timmar. Självklart får de springa av sig lösa då och då men hanen måste jag hålla under konstant uppsikt, för han demolerar snabbt möbler… Det känns som att allt skulle vara löst om de fick bo ute i en inhägnad på en gräsmatta, men jag bor som sagt i lägenheten. Motvilligt har jag nu börjat inse att det bästa vore att omplacera dem som utekaniner, men kommer någon vilja ha dem? Till saken hör att ingen av dem är speciellt keliga, de är definitivt inga knäkaniner. Hur ska jag göra? Var ska jag leta efter nytt hem, om det ens finns något? /Ledsen och rådvill.

Annons:
tinybus
4/8/17, 7:05 PM
#1

åh, vilken trist situation du har hamnat i :(
Är båda kastrerade så borde det inte vara helt omöjligt att omplacera dem till någon som har tillgång till hägn eller liknande. 
På facebook finns det två grupper du kan söka tips? eller lägga ut annons i, "friare kaninliv" och "köp &sälj för friare kaniner"

Smultrondraken70
4/8/17, 8:31 PM
#2

Dum fråga kanske, ber om ursäkt i sånt fall, men har de tillgång till attraktivt gnagmaterial, till exempel äppelgrenar? En av våra (omplacering) beskrevs av de tidigare ägarna som en som förstör allt genom att gnaga sönder, typ modell bäver. Jag tog honom på prov, våra kaniner bor också inne. Hos oss får han rikligt med äppelkvistar som han älskar, och har *peppar peppar* under det dryga år vi haft honom inte rört någon inredning bortsett från att han slaktat någon matta.

Upp till toppen
Annons: