Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 957 ggr
Pollos
4/7/17, 1:26 PM

Odla nytt gräs till kaniner

Vi ska bygga en kaninhage utomhus på ett ställe där det stått ett växthus förut och därför växer det inte nåt gräs där nu. Tänkte därför strö ut lite gräsfrön vid området och funderade på vad för frön man ska sätta. Någon som har tips??

Annons:
Helena89
4/7/17, 3:16 PM
#1

Det finns ängsblandningar tex. Men även färdiga blandningar för häst. Kolla på typ granngården. Köp inte i första hand gräsmattegräs då det inte är lika mkt variation i det och inte lika nyttigt gräs för kaniner. Men sen beror det ju lite på hur snart du ska släppa dit kaninerna och hur många kaniner per yta som ska gå där. Är stor risk att det inte hinner sätta sig rötter nog för att ta sig så du kan ha kaniner på gräset i år eller iaf inte förrän långt fram på sommaren. Och sen är frågan om det är värt att köpa fröer om gården ändå kommer att bli hårt belastad och kanske inte hålla gräset så väl ändå.

Pollos
4/7/17, 3:19 PM
#2

#1 tack för svar. Jo tanken har slagit mig med, tänker att alternativt får jag sätta dom på ett annat ställe denna sommaren och flytta buren nästa år. Funderar också på att gräva ner ett nät och då lär jag ju få sätta fröer om det öht ska växa något där.

Helena89
4/7/17, 3:46 PM
#3

Ja, vi sådde ny gräsmatta och första sommaren var den ju väldigt känslig, skulle man släppt lös kaniner där så skulle det ju inte finnas mkt rotsystem kvar. Och har man ändå hyfsat liten yta till kaninerna så kommer det inte ta långa stunden innan gräset ändå är helt borta. Kanske roligare att gräva ner nät och låta kaninerna gräva. Man kan ju slänga ut lite frön och se vad som händer om man tycker sig ha råd med det. Gräsfrön är ju egentligen inte särskilt dyrt.

Pollos
4/7/17, 7:42 PM
#4

Ja det är klart, får se hur vi gör. Ska nog fundera några gånger till :)

Upp till toppen
Annons: