Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 547 ggr
CelsiusT
2017-03-22 17:23

Städa buren

Ni som har kaniner som inte är rumsrena. Hur städar ni buren? Jag har en kanin som jag håller på att träna på att gå på toalådan. Men just nu är det skit och kiss överallt. Tar evigheter att städa och går ju åt rätt mkt spån.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
uz00x
2017-03-22 17:45
#1

Jag hade tagit bort allt smutsifgt kiss/bajs direkt under träningen så dofterna inte förvirrar henne för hårt ^^

uz00x
2017-03-22 17:46
#2

Ett jättebra tips? är att köpa spån för hästar, mycket billigare och i storpack! :)

Chinesecrestedlover
2017-03-22 17:57
#3

Bukar tömma det som är skitigt, de väljer ju ofta ett eller ett par ställen att kissa/bajsa på ganska snabbt (ställer lådor där sedan)…men annars (om de ej väljer något hörn eller om den ena av kaninerna struntar i lådan eller så) är det bara att tömma allt. Ja, det kan bli rätt mycket spån, speciellt om man har stora burar, men det är sånt man får leva med då man har ninisar som familjemedlemmar 😉

Min nuvarande bur (tom sedan december, då kaninerna försvann spårlöst 😭)är ca 200x80 cm…(hage utöver det - utekaniner) och då är den ändå bara hälften så stor som den jag hade innan jag flyttade från Stockholm 2015 (fick dela buren dvs. såga den längs med/på längden, så det bara var övre delen med tak kvar som bur, var två våningar innan - för att ens få med den, väldigt gediget byggd bur och tung som ett as 😃). Jag kör även med ett ganska djupt lager spån i buren… så ja, det gick åt ganska mycket spån… 

/Chinesecrestedlover

Ps. Alltid (haft mängder med kaniner sedan 1990) köpt spån i bal, finns på Granngården - räcker länge och blir helt klart billigare. ds.

CelsiusT
2017-03-22 18:57
#4

#1 det gör jag så fort jag ser det. Utekaniner så är ju inte där hela tiden. Brukar sköta dom 2ggr/dag och ibland tittar jag till fler gåger om möjlighet finns nu när kaninen är ny. Men från morgon till kväll blir där kaos. #2 det gör vi redan. #3 jo visst är det sånt man får ta. Men känns lite trist att lägga massa tid på att städa bur när jag istället kunde ha kelat med kaninen den tiden. Ibland finns det ju smarta life-hacks som folk sitter på. Alla andra våra kaniner har ju hittat sin toahörna inom några dagar och då har vi bara ställt toalådan där men den här kaninen verkar inte så renlig av sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Chinesecrestedlover
2017-03-22 19:11
#5

#4 Jo, men då får man se till att ha en lättstädad bur, så det inte tar så lång tid (det får räknas som min life-hack, haha) så kan man mysa sen. 

Alltid designat mina burar med tanke på att det ska vara lättstädat (förutom stort och bra för kaninerna).  

Har haft både renliga och "skitgrisar" genom åren och visst det tar lite mer tid/spån i anspråk med en "skitgris" men har ändå hunnit mysa med dom. Även när jag hade 11 kaniner (och typ en miljon andra djur😃 ex. marsvin, möss, hamstrar, råttor, fiskar, grodor, sköldpadda osv.) när jag gick i gymnasiet och var borta från typ. 5.30-18 nåt, varje dag (lång resväg till skolan)…så med en bra bur (lättstädad) så går det bra ändå tycker jag. 

/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: