Annons:
Etikettallmänt
Läst 1632 ggr
missMoa
2017-03-21 07:43

Sätta ihop 3 kaniner?

Vet inte om jag har lagt i rätt kategori. Jag har 7 kaniner, 2 hanar, 2 riktigt gamla tanter och 3 renrasiga dvärgvädurs honor. Dvv Honorna är mormor, mamma o dotter. Men går de o sätta ihop alla? Freja(mamman) har ju bott med båda men mimmi(mormor) och Ronja(dotter) har ju bara bott med Freja var för sig. Men går de o sätta ihop dom, läste någonstans att de inte gick att sätta ihop 3 kaniner som inte växt upp tsm? och om de går vilken metod tror ni funkar bäst? Ska jag ha Freja o Ronja o sätta ihop dom o sen Mimmi?

Annons:
zakkris
2017-03-21 16:31
#1

Om man har riktigt stor plats kan det funka. Jag jobbar med att sätta ihop mina hanar.
Min syster lyckades sätta ihop två okastrerade hanar, så allt går om de har tillräckligt stor plats och man har tålamod.
Alla kaninerna ska kunna ha egentid i buren, de ska alltså kunna komma ifrån varandra om de vill de, så alltså krävs det stor bur för att de ska må bra tre stycken :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

iWontBite
2017-03-22 14:32
#2

De behöver yta och gömställen men annars beror det helt på individerna :) Då har det inte med hur många det är att göra.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Chinesecrestedlover
2017-03-22 18:51
#3

Jag har satt ihop flera olika vuxna kaniner genom åren, de flesta gånger har det gått bra (vissa individer har inte fungerat med varandra…men sen gått bra ihop med andra). 

Jag har satt ihop kaninerna på en stor neutral plats (hage på en plats där ingen av de tidigare varit/plats som rengjorts ordentligt). Sett till att de har mycket mat - helst lite godare grejer som t.ex. lite morötter, färska äppelgrenar eller annat gott samt hö såklart, sedan har jag spridit ut lite grann så de kan välja vad/var de vill äta (ensam eller tillsammans). Har även försökt se till att det finns lite olika hus att gömma sig i (om någon kanin blir för "på" t.ex.). 

Sedan vill jag säga att de kommer med största sannolikhet bråka en del/jucka på varandra m.m. precis i början, men så länge det inte går överstyr (t.ex. det blir mer än päls som ryker, en mobbas ut av de andra eller så) så låt de vara (under uppsikt såklart, saker kan ändras fort). Ofta lugnar de ner sig efter ett tag (olika lång tid beroende på vilka individer man satt ihop) och kan börja putsa varandra m.m. = bra…gör de inte det, utan flyger på en utvald individ t.ex. så kan det vara så att de helt enkelt är fel individer man satt ihop (kan dock prova igen en annan dag, kan vara att de vaknat på fel sida bara😉). 

Det har hänt mig en gång (haft många kaniner sedan 1990 och flera i par/grupp) att det inte fungerade alls. Det gick verkligen inte att få tre av mina kaniner (honor) att hålla sams. Två av dessa bodde dock ihop och trivdes med det. Den tredje sattes sedan ihop (utan problem) med en annan kanin (hona) och sedan fick även hennes ("treans") då vuxna ungar (3 honor) flytta ihop med henne och den andra kaninen = fem kaniner som trivdes bra ihop.

En gång blev knappt något bråk alls, alla bara trivdes ihop direkt (blev förvånad av hur snabbt de blev vänner den gången) - då var det två kastrerade hanar och en (okastrerad) hona. Men oftast bråkas det en del initialt, det måste man vara beredd på och kunna läsa av om och när det blir allvar/veta när de måste säras på. 

Har alltid haft stora burar/hagar till kaninerna och det är speciellt viktigt om man har flera ihop, de måste kunna välja om de vill vara tillsammans (oftast då i en stor pälshög, haha) eller sitta ensamma ibland. 

När jag sätter ihop kaniner så sätter jag oftast ihop alla som ska (förhoppningsvis) bo ihop direkt (på den neutrala platsen). Har jag ett par som är etablerat sedan tidigare eller vet med mig att en kanin är väldigt revirbenägen/extra dominant så sätter jag först in den ensamma kaninen/de kaniner som levt ensamma, alternativt den minst revirbenägna/minst dominanta kaninen först; och låter den vara där en liten stund innan paret/den revirbenägna eller/och dominanta sätts in. Detta för att "jämna" ut det lite mellan dom så att paret/den revirbenägna/dominanta inte kan hävda att platsen tillhör dom/den. 

Lycka till! /Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: