Annons:
Etikettkullplanering
Läst 1425 ggr
Helena89
2017-03-18 13:27

Kaninfärg och avel

Jag har en hona som är isabell-färgad och ska nu köpa en hane. Har hittat en blå och en viltgrå/brun men så läste jag nu att man inte bör para isabell men vilt-färgade för att det kan ge icke godkända färger. Stämmer detta inom gotlandskanin? 

Om man parar isabell med blå, vilka färger kan det ge?

Annons:
Ulvelin
2017-03-18 21:01
#1

Vet inte hoppas du får svar Om du avlar på gottisar i såfall var bor du?❤️

Helena89
2017-03-19 15:33
#2

#1 Du har PM

Sashhi
2017-03-19 17:10
#3

Eftersom att gotlandskaniner inte är utställningsbara i nuläget, utan avlas efter genbanksintyg så spelar färgen ingen roll så länge den har godkänt genbanksintyg.

Not your mom, not your milk.

Helena89
2017-03-19 17:26
#4

#3 Ah, så bra att veta att färg inte spelar roll. Tänkte att ibland är ju färger inte godkända för att det är något som kan bli fel på kaninerna (ibland följer ju vissa defekter med vissa färggener).

HalmbyDjurgård
2017-03-22 01:41
#5

Att olika färgkombinationer kan ge defekter stämmer även på gotlandskanin. (T.ex. rådet om att inte para två brokiga/manteltecknade gäller alla raser vad jag har förstått.) Däremot har det för rasens skull (som nämndes tidigare) ingen betydelse Vilken färg? kaninen har eftersom alla färger är godkända på gotlandskanin. Man bör dock tänka på att man inom rasen vill se variation i generna. Man bör t.ex. inte avla på två väldigt stora individer eller två väldigt små för att man vill ha stora eller små avkommor. Har du en (för rasen) stor kanin bör du korsa den med en mindre kanin för att få utjämning. Har du en rexpälsad kanin bör du inte korsa den med en annan rexpälsad bara för att du gillar rexpälsade.

Upp till toppen
Annons: