Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 586 ggr
camilla85
2017-03-13 09:35

Hade ni haft kvar eller låtit somnat in?

Har en fransk vädur hane som lever fritt med oss här hemma. Nu har han i snart 1 års tid varit sjuk och biopsi har visat att han har en autoimmun hudsjukdom. Detta gör att han ständigt har kraftig pälslossning och mjällkvalster som trots diverse behandlingar inte försvinner. Innan behandling tappade han hår så han fick stora sårskorpiga hårlösa fläckar och de är iaf borta och pälsen har växt tillbaka. Jag älskar verkligen den här killen och han är en stor del av vår familj men jag vill inte att han ska må dåligt men hur vet man egentligen hur han verkligen mår? Han är pigg, social och äter bra är det tecken nog på att han trots allt mår bra och ska få vara kvar? Hur hade ni gjort? Tycker även att han ibland låter lite på andning nu när han kommer och springer lite grisljud eller hur man ska säga. Inge snorig eller så annars. Vad kan de vara?

Annons:
cinajo
2017-03-13 09:52
#1

Jag hade gått till en veterinär för att låta den bedöma hur allvarligt läget är. Ja har kaninen problem med andningen är det ju lite oroande tycker jag. Jag skulle absolut vilja att en veterinär gjorde en bedömning ifall det var min kanin.

camilla85
2017-03-13 12:06
#2

Problemet är att veterinärerna här inte kan något om smådjur så vi måste åka till Stockholm isf och de är rätt lång resa för honom. Sist vi gjorde det mådde kaninen jätte dåligt och blev sämre i sin sjukdom antagligen pga stressen. Det var efter den resan hans stora utbrott med kvalster blossa upp. Det mesta kvalstret är borta nu men han har kvar på huvudet och i ett öra. Jag har haft telefonkontakt med veterinären flertalet gånger och hon säger att det inte finns mer att göra för honom då vi testat de mediciner som finns och i många veckor. Hon säger att det är upp till mig att se hur han mår och bedömma om han ska vara kvar eller tas bort men det är ju så svårt 😯.

cinajo
2017-03-13 14:48
#3

Det är så jättesvårt att svara över nätet när inte ens veterinär verkar så kunnig om kaniner. Men tänkte att kan du inte ringa till någon smådjursklinik i t.ex Sthlm och försöka beskriva alla symtom så noga som möjligt. Och det där med andningen osv. Dom kan ju ha nått råd att ge även om ni inte har möjlighet att åka dit.

Men annars, om jag inte hade fått några vettiga svar och varit osäker på om kaninen kanske har svårt att andas eller lider på något sätt så hade jag låtit honom somna in. Tyvärr.

camilla85
2017-03-13 20:21
#4

Alltså jag har varit till kaninkunnig veterinär med honom. Var till mälaren smådjurklinik och träffade Marianne Tornvall eller vad hon heter. Det var där biopsin gjordes och det är hon som ordinerat all medicin han provat. Hon kunde inte göra mer för honom sa hon. Det med andningen verkar han själv inte märka av då han är lik pigg som innan. Inte varje dag jag hört ljudet heller bara ibland.

taxidriver142
2017-03-14 05:44
#5

Jag skulle låta honom vara kvar så länge han inte lider alltför mycket

CurreKanin
2017-03-14 09:22
#6

Marianne är jätteduktig på kaniner. Du kan rådfråga henne på veterinaren.nu om du är osäker, men eftersom du har vart hos henne kan du säkert ringa och fråga istället. Jag tror du gör rätt som har kvar honom så länge han är pigg och äter bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: