Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1488 ggr
KaninLove882
2/17/17, 10:17 PM

Inte råd med veterinär

Jag tror att min lilla älskade kanin har blivit förkyld och kan inte ta honom till veterinären pågrund av pengar. Känner mig som en idiot och en misslyckad ägare. Jag är bara 17 år och de pengar jag lyckats samla till min älsklings vård har gått på tidigare besök hos veterinären för 2 veckor sen.  Jag är så förvirrad, ledsen och arg. Jag borde ha försäkrat honom, men nej mina positiva tankar fick det bästa av mig. Vad ska jag ta mig till nu? Kommer inte kunna få ihop pengar till slutet av nästa vecka. Har inga vänner eller släktingar som lånar mig pengar. Mina föräldrar ger mig inte mer än 50 kr per dag. Gjorde ett avtal med mamma, att jag ska stor städa hela huset för 200 kr. Dock tror jag att hon inte kommer vilja betala mig så mycket. Vad ska jag göra? :(

Annons:
[EM L]
2/17/17, 10:24 PM
#1

Dina föräldrar har huvudansvaret för kaninen eftersom du är sjutton år.

Då ska dom ta kaninen till veterinären, annars skulle dom inte ha skaffat en kanin till dig eller i huvud taget låtit dig ha en kanin.

Kaninen ska till veterinären.

KaninLove882
2/17/17, 10:34 PM
#2

Förstår det, men eftersom jag fyller 18 år imorgon och inte bor med dem längre så har de slutat ta huvudansvaret. Fick kanin i födelsedagspresent förra året. Har alltid haft råd med vård (de har alltid betalat tidigare besök, men slutade för en månad sen), men som tidigare förklarat så har de pengarna jag lyckats samla in gått till ett besök som var förfärlig dyr. Vet att man inte ska skaffa djur om man inte har råd, men på sista tiden har dem haft det ganska tajt med pengar.. de har knappast råd med hyran och maten längre. Bor i min storebrors lägenhet ensam med min kanin och har ansvar för min bästa vän.

[AnimeV4]
2/17/17, 10:37 PM
#3

Agriakortet kanske kan vara en lösning? Vet inte vad som gäller eller om du ens kan använda det, så läs på. Annars har du inte mycket till val än att avliva eller omplacera, tyvärr.

http://www.agria.se/agriakortet/

Linjen
2/18/17, 8:34 AM
#4

Har du ingen kompis du kan låna pengar av? Hur mycket fattas? Har du något du kan sälja för att få ihop pengar? Hur dålig är kaninen? Kanske räcker med att ringa och få lite råd av veterinären? Annars om den är jätte dålig måste den ju få vård snarast.

[EM L]
2/18/17, 8:38 AM
#5

#3 AVLIVA! Du skämtar väl?

TS Se till så att din kanin får ett nytt hem. Där den kan få vård.

Vet att det kan kännas jobbigt. Men tänk på kaninens bästa. Om du fixar ett hem till honom som ligger nära dig, så ska du veta att förmodligen får du hälsa på så ofta du vill.

Vitaharen
2/18/17, 10:08 AM
#6

KaninLove882

Har skickat dig ett meddelande till din box här på forumet.

Annons:
Fridaaaa
2/18/17, 11:31 AM
#7

#5 Bättre att avliva än att låta den lida, är det hon menar

TS Då måste fixa det - din skyldighet. Låter hårt men så är det. Kan man inte fixa veterinär/pengar så är omplacering till någon som kan eller avlivning enda alternativen kvar- hur hårt det än låter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaninLove882
2/18/17, 1:22 PM
#8

Över min döda kropp att han ska avlivas. Han är inte så pass dålig att han inte äter, dricker eller leker. Har dessutom märkt att han har blivit bättre. Men han SKA få komma till den bästa veterinären i stan och få mediciner om han behöver det. 

Jag ska se till att han får vård antingen på onsdag eller torsdag då jag har lyckats hitta helgjobb som erbjuder mig 2000 kr på bara några dagar.

Fridaaaa
2/18/17, 1:29 PM
#9

#8 I #0 lät det som att det var mer akut.

Hoppas att han inte blir sämre under den tiden, lycka till!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2/18/17, 2:54 PM
#10

#5 Är det snällare att låta ett sjukt djur plågas än att ta bort det om man inte har råd med annat eller om ingen vill ha djuret? Det tycker inte jag. Ett dött djur lider inte. Jag har själv tagit bort ett marsvin som fick ett väldigt dåligt öga på kort tid. Att operera skulle ha kostat mig uppåt 10.000 kr och eftersom det är vanligt att bölder bildas i ögonhålan efter bulbextirpation (borttagande av öga) så var prognosen inte så god.

#7 *han. Och ja, håller med om att det är TS ansvar oavsett. Så är det bara när man är +18 och har djur.

#8 Tycker också att det lät mer akut. Har du pratat med veterinären och fått konstaterat att det kommer att kosta 2000 kr? Det tycker inte jag är en så stor summa trots allt, så det borde inte vara omöjligt att få tag på.

Jag känner en tjej som jobbat extra på nattklubb med enkla uppgifter (ex. garderob eller servering). Det kanske kan vara något? Annars kan du kanske plinga på äldre personer/familjer med barn och fråga om du kan få städa, göra trädgårdsarbete eller handla mot en slant? Det är nog det absolut snabbaste sättet att få pengar på.

KaninLove882
2/18/17, 4:24 PM
#11

Ber om ursäkt om jag fick det att låta som ett akutfall! Men jag kände mig så misslyckad efter att ha kollat i plånboken och inte fann en enda krona. Så fattig är jag för tillfället. Visst, 2000 kr låter inte som en stor summa för vissa.. men för mig som nyligen blivit 18 och inte har en krona på mig är verkligen mycket. Har tidigare gått utan mat i dagar för min älskade kanin. Jag tänker inte omplacera min vän pågrund av tillfälliga ekonomiska problem. Nu ska jag slita dag och natt i fyra dagar utan en paus för att få ihop 2000 kr (för en undersökning+prover för säkerhetsskull). Varför det kommer kosta så mycket för en undersökning och några prover är för att jag ska ta honom till den bästa veterinären i stan. 

Håller på att leta efter ett daglig arbete så jag kan få ihop pengar för hans framtida vård.

[AnimeV4]
2/18/17, 4:39 PM
#12

Jag förstår den situationen. Det är absolut inte roligt. Jag tror på dig och håller tummarna! Har du frågat veterinären om ni skulle kunna göra upp någon slags betalningsplan annars? Chansen är nog liten att de går med på det, men det är värt ett försök!

CamillaS
2/18/17, 5:04 PM
#13

Jag tycker det låter som att du försöker göra så gott du kan för din kanin. Det finns MÅNGA som bara skulle ryckt på axlarna och inte gjort någonting när pengarna inte finns!
Du försöker iaf och ja 2000kr kanske inte är så mycket pengar för en normalt arbetande person. Men för mig hade det också varit mycket pengar i dagsläget så jag tycker inte att man ska säga att 2000kr är ingenting! 2000kr är mycket pengar, men allt är relativt!
Jag håller tummarna att du får in dom pengar som krävs till vården av din kaninvän. 👍

Annons:
KaninCupcake
2/18/17, 6:18 PM
#14

Jag tycker det är bra att du försöker fixa helgjobb, sälja saker på loppis/blocket för att samla in pengar. Det finns också orginastioer som hjälper till med höga veteinärskostnader. Lycka till!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Upp till toppen
Annons: