Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1003 ggr
Litchi_
2017-02-07 17:42

Köpa kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en kaninhane på snart ett år.  Han är världens mest  snälla och sociala kanin, bits aldrig och gosar gärna. Jag har honom inte i bur utan den står öppen och han springer fritt i min lägenhet dygnet runt.

Nu har mitt katthjärta börjat gråta och jag vill så, så gärna ha en. Jag är orolig att en katt skulle råka skada honom, men jag är nästan alltid hemma (jobbar natt) och nu kommer jag vara sjukskriven ett tag. Bör jag inte kunna lära en kattunge att vara snäll mot kaninen? När jag väl är borta i början kan jag ju stänga dörren till det rum kaninen vistas mest i, och hålla honom där, för att vara på den säkra sidan.

När jag bodde hos mina föräldrar så hade de en stor golden retriever och den var han inte alls rädd för, mest nyfiken, och tänker att han då inte borde bli så rädd för en liten katt?

Vill ha alla åsikter, tips? och råd! Älskar verkligen katter men han är min högsta prioritet.

Annons:
NatasjaHemby
2017-02-07 17:46
#1

Kattungar är formbara och kan lära sig att leva ihop med de flesta djur. En av mina kattungeköpare hade två frigående inomhuskaniner när de skaffade katten. Han flyttade till dem som 14-veckors bebis och blev snabbt satt på plats av kaninerna. De skaffade snart efter en kattunge till och även hon sattes i respekt. Kaninerna är nu frigående utomhus och katterna vistas ibland i samma inhägnad. Det går jättebra, kaninerna jagar bort katterna om de bli för närgångna och katterna visar inga tecken på att se kaninerna som annat än familjemedlemmar.

Välj gärna en kattras som är avlad för inomhuslivet och har relativt låg jaktinstinkt, för att underlätta att få dem att fungera ihop.

SE*Simbelmynes

zakkris
2017-02-07 17:56
#2

Jag hade en kanin som inte var kattvan alls, men hundvan. Katten var 19 veckor och bott på bondgård. Hon var jätte nyfiken i början men sen så brydde hon sig inte alls. Ville inte kaninen vara social så stampade den bara så drog katten därifrån, kaninen var iofs en 2kg vädur när kattungen på inte ens 1kg flyttade in så det gick bra. Men som den ovan skrev, kanske inte välja en kattras som älskar att jaga eller liknande :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

sossos
2017-02-07 19:06
#3

Lille Skutt bodde hos oss när vi skaffade katt, han var dock inte fri inomhus hela tiden utan bodde ute men kom in ofta (det var på sensommaren) Sasha som katten heter förstod med en gång att Skutt bestämde, hon var ju bara en liten unge och han vuxen. Nu idag är de jättegoda vänner, även om Sasha (som annars är väldigt kaxig bla mot andra katter i området) är lite rädd för honom.

Innan bodde Skutt i en bur på marken och då satt alltid Sasha uppe på och höll honom sällskap. Men nu har han flyttat upp från marken och de kan inte "umgås" mer, tänkte verkligen inte på det först men katten fick besöka honom i buren för inte så länge sedan och hon verkade faktiskt ha saknat honom, ville absolut inte gå ut utan vile bara sitta på hans transportbur och glo XD

Men det jag vill säga är i alla falla att det absolut kn fungera, om man visar att kaninen inte går att leka med från början.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Jag och mina djur : )
2017-02-08 16:07
#4

Det tycker jag verkligen att du kan! Jag har två kaniner, två katter och två hundar som funkar bra ihop! Katten lär sig också att det är en kompis ; )

Upp till toppen
Annons: