Annons:
Etikettkullplanering
Läst 1778 ggr
Mysisa
2017-02-01 08:35

Färg/genetik fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Planen är att de här två kaninerna ska få ungar senare. Båda är dvärgvädur. Honan är svart wienertecknad och hanen blå japan(?)

Jag är intresserad av färggenetik men lyckas inte hitta någon bra information om hur det fungerar på kaniner. 

Jag inbillar mig att det kan bli wienertecknade, japan och 3 färgade (vet inte namnet) eventuellt vita också om hanen har wienertecknat bakom sig. Har bara träffat mamman till honom så vad som ligger bakom vet vi inte.

Tänker jag rätt nu?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
tiger tok
2017-02-01 08:59
#1

Har du stamtavla på kaninerna?

Trebit
2017-02-01 09:13
#2

Vill du lära dig mer om hur färggenetik fungerar hos kaniner så rekommenderar jag sidan kaninfarg.se. I listan till vänster finns en länk som heter "Lite genetik" där det förklaras i stora drag hur det funkar och hur en kan räkna ut möjliga färger på ungarna.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2017-02-01 09:52
#3

Den japanen ser gul/svart japantecknad ut. 

Har du stam på kaninerna så du kan skriva ner färgerna som deras föräldrar är osv så kan vi hjälpa dig att reda ut färger som kan komma.

Viktigt att veta är att i dvärgvädur rex finns det många genetiska defekter så är ganska viktigt att kunna stammen där! (Vilket det är i vanliga fall också)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Mysisa
2017-02-02 03:15
#4

#1Nej det finns ingen stamtavla på kaninerna vilket jag vet försvårar att spekulera i vad det kan bli.

#2 Den hemsidan har jag läst mycket på och det mesta jag vet om kaninfärger kommer därifrån.

#3 Tack, jag tycker han ser blå ut men kan ha jätte fel. Jag kan be dottern prata med honans uppfödare om vad som ligger bakom men på hanen så tror jag inte att vi kan få mer information än vi har.
Genetiska defekter hos rex har jag inte hört om tidigare, finns det någon bra sida att läsa om det?
Jag har egentligen ingen erfarenhet av kaniner utan är mest stöd till min dotter i den här frågan då jag har erfarenhet av uppfödning. Hon  har mer koll på kaniner än vad jag har.

minavitas.wix.com/kennel

Sashhi
2017-02-02 16:24
#5

Dvärgvädur rex, dvärgvädur satinrex och dvärgvädur satin är tyvärr lite kända för att ha en del bettfel och dylikt i sina linjer. http://rexsatinlinjer.weebly.com/ Här finns en del om detta. Tycker också den japantecknade ser gul/svart ut. Svårt att veta vilka färger det blir utan att veta vilka färger det finns bakåt i stammen hos kaninerna.

Not your mom, not your milk.

Peak303
2017-02-02 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

#4 Här kan du se skillnaden på blå/gul och svart/gul japaner.

Precis som #5 skriver så finns det otroligt många kaniner som lämnat defekter bland de stammarna. Tyvärr är där väldigt många led som forfarande avlas på trots att dessa lämnat flertalet defekter.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Mysisa
2017-02-02 20:58
#7

Tack så mycket, nu ser jag att han helt klart är svart och inte blå.  
Att det är så mycket gult lurar mitt öga :)
Ska läsa mig in så mycket jag kan om rex innan det blir några ungar här och även forska så mycket jag kan om kaninernas släktingar så klart.
En av kaninungarna är tänkt att flytta hem till min dotters pappa som är lätt allergisk mot pälsdjur så för hans allergis skull så hade jag hoppats på en rexkull men om det leder till deffekter vet jag inte om jag vågar. Men ska som sagt forska.
Vet att rex inte är garanterat allergi vänligt. Han rider, har haft både hund och katt och råtta och marsvin hemma utan att han reagerat på det och kaninen hos honom ska bo ute men rex är förmodligen snällare mot honom än nåt annat hårlag)

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: