Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 778 ggr
missMoa
1/23/17, 2:04 PM

Få ner kanin i vikt

Jag har en hona som är sjukt tjock och hur ska jag få ner henne i vikt? Hon har stor bur och får hoppa i hästbox på dagarna. Hon får heller ingen pellets:/ men vad kan jag mer göra för att hon ska gå ner i vikt??

Annons:
fossingen
1/23/17, 5:50 PM
#1

Äter hon annat än hö? Eller bara hö? Vad är det för ras? 
Brukar du köra hoppning eller selpromenader eller springa lös större än boxen? 
Ett tips? är även att inreda boxen med saker (om det inte finns) som kaninen kan hoppa över.


smellcaramell
1/23/17, 6:25 PM
#2

Prova att byta ut en del av högivan mot halm som är energifattigare och sprid ut maten. Ett annat knep hästägare använder är att ha mat och vatten på varsin sida av buren, på så sätt måste djuret röra på sig för att ta sig mellan. Kolla om någon kanske har hö som är slaget sent, det har i regel sämre näringsvärden än ett hö som är slaget tidigt.

sossos
1/24/17, 2:03 PM
#3

Jag tror inte att det är höet som är problemet. Utan istället att hon behöver motioneras mera :) Men vad är det för ras och hur mycket väger hon? Har hon dålig kondition? Märker du av att hon inte kan göra något p.g.a fettet?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

smellcaramell
1/24/17, 2:41 PM
#4

#3 fast det är stor skillnad på hö och hö, det finns en anledning till att man främst ger unghästar och dräktiga ston hö som är slaget tidigt och att man försöker ge lättfödda hästar hö som är slaget sent. :) Det är ju som svårt att motionera en kanin som redan har stora ytor att röra sig på som det verkar i #0. Kaniner är ju inte som hundar som man kan "släpa" med ut på promenad bara sådär utan promenaderna sker ju på kaninens villkor och vill den bara sitta still så kan man inte mycket göra.

Sashhi
1/26/17, 8:44 PM
#5

Finns massvis att sätt att motionera en kanin. På sitt territorium är det inte konstigt om de inte rör sig så mycket, utan ge den tillgång till Hage, gå i sele eller kanske lite hoppning. Lägg in leksaker och broar, sitthyllor, hus där kaninen bor.

Not your mom, not your milk.

Sxne
1/27/17, 5:17 PM
#6

Ett tips? kan vara att testa byta hö? 

Sedan så kanske att springa runt i en hästbox kanske inte just är hennes sak att förlora vikt på, utan hoppning kanske är hennes sak.  Eller så kan du  ha olika slags saker i hästboxen såsom sittpallar, hinder, eller annat som får henne att aktivera sig annat än att bara springa & göra sig av med hennes energi. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: