Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1122 ggr
tottotoken
1/21/17, 6:23 PM

Bladgrönt i vilken mängd?

Hejsan!
Undrar lite om det här med bladgrönt, vår kanin är lite kräsen och äter helst sitt hö och sina pellets just nu. Men vi ger också babyspenat eller ruccola (ofta de färdiga förpackningarna man kan köpa på ex ICA eller i lösvikt) vilket är väldigt omtyckt! Och vad jag kan förstå efter att ha rotat runt bland alla möjliga forum är det bra bladgrönt att ge! Grönsaker ger vi aldrig, morot någon gång ibland men annars får det vara hö, vatten, pellets och bladgrönt.

Men hur mycket bladgrönt kan vi ge?
Svårt att uppskatta en mängd men känns som om det inte vore alltför farligt att ge lite mer av det?
Just nu får han pelletsen blandat med bladgrönt varje morgon för att jag vill att han ska jobba lite för pelletsen, och då är det väl en liten näve med bladgrönt (som sagt svårt att uppskatta men 5-6 "bitar/stjälkar" eller vad man nu ska kalla det).

Annons:
CurreKanin
1/23/17, 8:29 AM
#1

Kaniner har känsliga magar, så det viktiga är att du inte gör för snabba och stora ändringar i kosten. Typ massor av spenat, sedan köps inget bladgrönt nästa vecka och sedan kompenserar du med mängder med ruccola. Just spenat (nitrit) skulle jag vara lite återhållsam med, men dubbelkolla i en bok om kaniner. Med tanke på att du måste köpa in bladgrönt är det därför bäst att göra som du gör - ge små mängder (så att inte ett glömt inköp ger problem med magen). Ett tips? är att Coop ibland har stora knippen persilja i lösvikt till ett bra pris.

Upp till toppen
Annons: