Annons:
Etikettkullplanering
Läst 962 ggr
Jag och mina djur : )
2017-01-12 16:54

Para kanin första gången

Jag har nog tänkt mig att ta kaninungar på min kanin hona i sommar för första gången, men är inte säker. 1. Jag undrar om det är någonting man behöver tänka på när man ska välja hane? 2.,Spelar ddet någon roll Vilken färg? den är? 3. Viken vas den är? 4. Hur stor den är? Och lite andra tips?! Tacksam för svar! : )

Annons:
Fokus_on_Pepsi
2017-01-12 17:07
#1

1. Hanen ska inte ha bettfel i släkten eller något annat som inte är bra.

2. Manteltecknad och brokad ska ALDRIG paras.

3.Nej, egentligen inte.

sossos
2017-01-12 17:14
#2

Kan inte så mycket in om ämnet så ska inte lägga mig i för mycket men skulle vilja protestera lite mot #1 Då det faktiskt kan spela en ganska stor roll, det gör också vikten. Tänk på att välja en hane som är lika stor eller mindre än hona då det annars kan bli svårt för honan att föda för stora ungar :) Sen kan det också vara en fördel om ungarna blir renrasiga då de blir änklare att sälja :) Men tänk först igenom om du verklige vill para som hona… Det är mycket jobb! Har du något speciellt syfte? Är honan i bra hull? Vad gör du med ungarna om du inte får sålt dem? Mm…

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Jag och mina djur : )
2017-01-12 17:24
#3

Jobbet med det kommer jag bara tycka om! ; ) Jag vill ha 1 eller 2 kaniner till och sen tänkte jag väl sälja dem andra ( och det är så kul med nya kaniner : ) Jag fattar faktist inte riktigt vad du menar med hull… : / Jag har redan rätt många som skulle vilja köpa ungar men om det blir någon kvar så får jag behålla den/dem själv : ) Tack för svaret!

Jag och mina djur : )
2017-01-12 17:28
#4

Jag kanske ska skriva vad hon är för ras och sånt förresten : ) Min Elsa är en vädur på 3 månader och 7 dagar idag. Jag vet inte om hennes färg heter något speciellt men hon är ljusgrå/grå. Något mer ni undrar så skriv det! ; )

Jag och mina djur : )
2017-01-12 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det var länge sedan bilden togs men hon är rätt så lik nu : )

Hästbäst
2017-01-12 17:57
#6

Om hon bara är 3 månader så måste du vänta till hon iaf blir 6 månader :).

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Jag och mina djur : )
2017-01-12 18:01
#7

Ja, jag tänkte göra det i sommar, hon är ju fortfarande liten😊🐇

sossos
2017-01-12 18:04
#8

Menade om hon var för smal, lite tjock eller så :) Det är speciellt viktigt om honan är äldre men tror inte att du behöver oroa dig om hon bara är 3mån. Men skulle vänta tills hon blirupp mot året, MINST 6mån men jag hade nog vart på den säkra sidan och väntat till kanske 10mån :) Men lämnar över till någon är erfaren XD

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Jag och mina djur : )
2017-01-12 18:51
#9

Tack!

Mihnnalie
2017-01-12 18:58
#10

1. Den ska inte ha bettfel i släkten. 2. Två brokade eller manteltecknade ska ALDRIG paras. Men en tex. menteltecknad o en helfärgad går bra o likadant med brokade☺ 3. Hanen ska INTE vara större än honan. 4. Likadant som 3 hanen ska inte vara större än honan. Honan ska inte vara yngre än 6 månader vid första kullen. Jag skulle ta kull på en hona som är över 8 månader. Men INTE äldre än 1 och ett halft år. Då höfterna o allt där nere kan växa fel o då kan det bli problem vid förlossning.

Upp till toppen
Annons: