Annons:
Etikettallmänt
Läst 2293 ggr
Marsvin_älskare
12/24/16, 2:27 PM

Få kanin att gå ner i vikt

Hej, jag har precis köpt min nya kanin. Hon kommer hem hit i början av Januari. Dock finns det ett problem och det är att hon är lite överviktig. Hon har trippelhaka och är jämt hungrig. Jag skulle behöva tips? på hur jag skulle få henne att gå ner i vikt. Förutom att hon är "lite" fet och jämt hungrig är hon den snällaste kaninen jag träffat. Hon kommer till en när man ropar på henne, hon vill ständigt gosa och vara med på allt som händer och görs runtomkring. Det ända jsg vill just nu är att få hem henne, men då måste jag ha en plan för att få henne att gå ner i vikt för det syks tydligt att det verkligen börjsr bli lite problem för henne med det. Vad ska jag göra för att få henne att gå ner i vikt? Hjälp mig, plz! 🙏😫❤️

Annons:
[EM L]
12/24/16, 5:30 PM
#1

Minska på pelletsen och godsaker. Motionera med henne, låt henne springa upp för branta backar. Konditionsträna med henne, hoppa om hon kan, låt henne spinga i Hage och i sele.

Hur mycket pellets får hon och godsaker?

Marsvin_älskare
12/25/16, 4:22 PM
#2

Just nu får hon 1dl pellets och någon godbit per dag.

sossos
12/25/16, 4:30 PM
#3

Vad är det för pellets? Skulle absolut minska! En dl är väldigt mycket om det inte gäller enen fransk vädur eller liknande, vad är det för ras? Minska lite taget, går man från en dl till några matskedar för snabbt ställer kaninen kropp in sig på svält och sparar på energin vilket kan ge motsatt exakt, altså att kaninen blir tjockare. Tänk också på att motionera regelbundet och bygga upp muskler istället för fettet, kanske kan du börja hoppa med henne :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[EM L]
12/26/16, 8:29 AM
#4

#2 Minska! Det är för mycket till en dvärgkanin. Som #3 Säger minska lite i taget.
Ge inte någon godbit per dag. En godbit i veckan räcker.

Mira får typ godbitar 3 gånger i veckan. Det är morot, knäckerbröd och äpple.
Hon springer fritt i mitt rum hela dagarna,  hon får lite extra pellets nu på vintern och också för att hullet är inte det bästa märker jag. Man kan känna revbenen lite grann.

Marsvin_älskare
12/27/16, 12:04 PM
#5

#3 och #4 rasen är inte säker. Hennes gamla ägare vet inte heller Vilken ras? men dem och jag misstänker att det är en gotlandsksnin. :) Jag har börjat hoppa lite med henne och så men tror inte att hon tycker det är rolig. Hon tycker mer om att springa upp och ner på branta backar som #1 sa. Ska minska lite på maten okså nu.

tixEntry
12/27/16, 1:36 PM
#6

Gotlandskaniner kan nog klara sig på mycket mindre pellets, en halv dl om dagen är redan mycket. Tänk på att minska successivt och att ge bra med hö och grenar i stället. Försök hitta en nyttig sorts pellets, som Selective, Oxbow, Edel, Kanin/Marsvin eller något annat med hög fiberhalt (växttråd, som det heter egentligen) . 

Ut och spring med henne, bygg upp muskler och kondition. Ge dig bara ut på närmsta väg som inte är bilväg och försök få fart på henne. Jag vet dock inte hur man ser om kaninen blir trött, men antagligen att hon inte vill springa mer. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Upp till toppen
Annons: