Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 465 ggr
smellcaramell
12/12/16, 3:23 PM

Julaftonsproblem

Under jul kommer jag åka hem till min familj och då åker min kanin med(precis som han brukar göra när jag åker hem över helger) problemet denna gång är just julafton då det kommer komma folk till mina föräldrar för att fira jul(vi blir runt 10-15 personer, varav 3 mindre barn + en lekgalen vuxen). Problemet är då att i vanliga fall när jag är hemma så bor kaninen i badrummet (han är rumsren men det är enda rummet där det inte finns några sladdag) då jag inte har möjlighet att ta med mig en bur på tåget 😉. Dock är kaninen inte alls van vid 1. mycket människor 2. mycket ljud eftersom det "alltid" är bara han och jag bortsett när jag är hos mamma och pappa då även dom är där, men det är ändå väldigt lugnt. Problemet nu är att jag vet att det kommer bli mycket spring, oväsen och barn som vill klappa vilket kommer stressa upp min kanin men problemet är att jag inte kommer på någon annan lösning. Mina föräldrar bor "väldigt litet" med bara 2 sovrum, ett "vardagsrum" och ett kombinerat kök, allrum och matrum och det finns bara i princip ett rum som kommer va "springfritt" skulle jag tro och det är deras sovrum men där kan jag inte heller låta kaninen bo eftersom det finns många sladdar samt att han förmodligen kommer gnaga på deras säng då den är gjord i obehandlad trä och dessutom riskerar jag att inte få ut honom därifrån när han gömmer sig under sängen och är stressad.. 

Hur fasen ska jag lösa detta? Finns ingen jag känner som kan ta hand om honom om jag lämnar han hemma hos mig, jag känner ingen i min hemstad som kan hjälpa till att ta hand om honom bara över julen, jag kan inte låta honom bo hos min lillebror som bor 40 min från mina föräldrar då jag inte har körkort och bil och alla ska sova över hos mina föräldrar så kaninen skulle inte få mat, vatten och tillsyn alls från fredag morgon till söndag kväll/måndag morgon och det fungerar helt enkelt inte..

Har någon något tips? på hur man kan lösa detta? Jag försöker tänka igenom alla scenarion men hittar ingen lösning, förrådet är för kallt, vardagsrummet går inte att kaninsäkra, en ny bur har jag inte råd med o.s.v.

Annons:
Agafia
12/12/16, 3:31 PM
#1

Låter som om du o kanin får fira jul hemma …..

smellcaramell
12/12/16, 3:34 PM
#2

Tyvärr inte möjligt, en absolut nödlösning är att jag och kaninen är i min brors lägenhet ungefär halva tiden jag är hemma till jul(kommer inte därifrån fören den 25, åker hem 28 igen).. Känns så surt att min mamma bjöd in fler efter jag bokat min tågbiljett hem som går på x antal hundra och jag är student så vill inte direkt kasta de pengarna i sjön..

smellcaramell
12/12/16, 3:39 PM
#3

Är det någon som har tips? på hur man kan kaninsäkra en mindre yta med sådant som man redan har hemma? Han hoppar aldrig över kompostgaller så behöver inte något som är jättehögt men däremot är han mästare på att hitta små glipor efter marken och klämma sig igenom dem(han kryper bland annat in mellan väggen och kaninburen som står kloss i kloss). Behöver inte vara någon jätte yta i och med att det "bara" gäller en dag mellan typ 15-23 som längst och all övrig tid har han flera kvm att röra sig på. Dock fungerar ju inte transportburen som min inte alls djurkunniga mamma föreslog..

Ms_Raptorskull
12/12/16, 4:35 PM
#4

Kan du inte använda kompostgaller då?

Hästbäst
12/12/16, 4:44 PM
#5

Precis som #4 sa så kan du använda kompostgaller och ställa i t ex ett hörn så behövs det inte så många galler och transportburen kan han då ha som ett litet hus. Dina föräldrar har inget garage eller uthus annars han kan vara i?

Hästar är våra bästa vänner

emms
12/12/16, 5:32 PM
#6

Köp 1 paket kompostgaller för 100 kr och gör en bur av det. Är det mycket folk runt om kan du även hänga upp filtar på sidorna så nyfikna barn inte kikar in och stressar för mycket. 

Det är ju bara några timmar så egentligen behöver han inte alls stort, på utställningar eller långa resor sitter dom ju på betydligt mindre. 

Även om kaninen är van vid att gå fritt så klarar den några timmar i ett mindre utrymme. Det är inte djurplågeri ;)

Emma

Annons:
smellcaramell
12/12/16, 8:20 PM
#7

#4 #5 och #6 hade gått om det fanns något lämligt hörn men det är som något olämpligt i alla hörn o de bor väldigt smått(nyligen flyttat från ett hus som var mer än 3 gånger så stort så det är rätt övermöblerat) och de har garage+förråd men det är ouppvärmt så där kan han inte va så länge.. men tror vi kanske hittat en lösning, har en gammal marsvinsbur som varit pytteliten(1*0.4m typ) och fått agera jordgubbsland i min gamla lägenhet som min bror numer bor i så kan förhoppningsvis hacka ur jorden ur den och ställa på kattvinden där barnen förhoppningsvis inte kommer vara, dock får han då ingen sitthylla/gömställe(har i vanliga fall transportburen med en filt över men den får inte plats i den lilla buren) men kattvinden är ju mörk och förhållandevis tyst i jämförelse mot vad resten kommer vara så han kommer ju inte lida allt för mycket och det äe ju som sagt "bara" 8h under en dag så det blir väl "ett nödvändigt ont"

Upp till toppen
Annons: