Annons:
Etikettallmänt
Läst 1629 ggr
Chinesecrestedlover
12/8/16, 2:58 PM

Efterlysning!! Försvunna!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Efterlysning!! Försvunna!!

Under natten mellan 6-7/12 så försvann våra (min och syrrans) kaniner. Troligen skrämdes de av något och rymde sedan från buren/hagen. De hör hemma i de mer centrala delarna av Fjugesta (Lekebergs kommun, utanför Örebro). De är två kastrerade bröder födda 2011. Japantecknade (brun/gula "marmorerade"). De är ganska lika varandra, men min har ofta ett eller båda öronen uppåt även om de båda är dvärgvädurar (och "ska" ha hängande öron).

Hittade inga nyare bilder men ändå… detta är den ena, hittade tyvärr bara bilder på min, men syrrans är lik… dock med hängande öron hela tiden och mindre mörk i ansiktet.

Annons:
BunnyMamma
12/8/16, 5:58 PM
#1

Tass

Chinesecrestedlover
12/12/16, 3:54 PM
#2

Puttar upp. Inga spår ännu 😭

Hästbäst
12/12/16, 4:48 PM
#3

😳, ett tips? (ifall du inte redan gjort det) är att skicka till tidningen och sätta upp bilden i t ex affärer och sådant.

Hästar är våra bästa vänner

crystalguurl
12/13/16, 8:21 PM
#4

Jag bor i Centrala Örebro (Adolfsberg), kan hålla utkik och sprida inlägget  även om det är bit ifrån❤️


Chinesecrestedlover
3/8/17, 8:56 PM
#5

Kanske dags att uppdatera här. Trots lappar runt området och i närliggande affärer, efterlysning här m.m. så fick jag aldrig minsta lilla spår efter mina raringar och efter så här lång tid, samt efter en köldknäpp ganska tätt efter de försvann på mer än 20 minus, så tror jag tyvärr att de är döda. De skulle ha blivit 6 år den 2 mars, R.I.P. mina söta grabbar❤️

Hästbäst
3/8/17, 9:09 PM
#6

Beklagar😢, jättetråkigt. R.I.P❤️

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Chinesecrestedlover
3/8/17, 9:15 PM
#7

Ja, väldigt sorgligt. Första gången på mina 26…27 år (om det blir någon ny kanin under detta år) som kaninägare som kaniner rymmer och försvinner. Hade en okastrerad hane som stack och var borta ett dygn en gång (kom hem igen självmant),  men det var väldigt länge sedan och det har aldrig hänt något liknande… tills denna tragiska händelse.

Hästbäst
3/9/17, 6:46 AM
#8

Ja, det är verkligen jättesorgligt😢, speciellt när man haft de så länge…men om du vill tycker jag att du ska köpa en ny kanin. Eftersom de är så underbara och snälla djur, men det är ju såklart ditt eget val🙂

Hästar är våra bästa vänner

Chinesecrestedlover
3/9/17, 12:31 PM
#9

Ja, kaniner är verkligen underbara djur, alltid haft de i mitt liv (var 6 år när den första kom in i mitt liv och har haft kaniner sedan dess, blir 33 i år), men tyvärr är det lite annorlunda  förutsättningar i nuläget, det är därför jag tvekar. 

Min bur (ca 2 m lång och 80 cm bred/hög) och Hage (x-antal kvadratmeter) står på mina föräldrars tomt, jag kan inte ha den hos mig (liten uteplats och som är i söderläge = alltid gassande sol).  

Eftersom jag inte kan vara hos mina föräldrar varje dag, även om vi bor nära varandra och jag inte jobbar heltid (finns ju annat man behöver syssla med) så tvingas min mamma ofta ta hand om den dagliga skötseln = inte ultimat, speciellt inte eftersom jag ju såklart vill ha mina djur hos mig och dessutom så är det ju inte mamma som väljer att ha djur, det är ju jag.  

Det går dock inte att de bor hos mig,  som det är nu och innan ni skriker "innekaniner" så vill jag säga följande: Har aldrig haft innekaniner och har inga planer på att ha det heller. Jag tycker att kaniner hör hemma utomhus där de kan känna av de olika årstiderna och ha naturliga fällningsperioder, kunna gräva om de vill, känna gräs och snö under sina tassar och njuta av att vara kanin på kaniners villkor tillsammans på stora ytor. Dessutom så har jag två hundar (med jaktinstinkt), visserligen småttingar på 2 och 4 kilo men ändå.

Lolagirl
3/9/17, 3:56 PM
#10

är du säker att dom rymde från hagen/buren? någon kanske stal dom…finns sådana historier om stulna kaniner som sedan några psykopater torterade till döds, även katter :( hoppas det inte e fallet….skulle inte ge upp om dom om jag var du, även om det är kallt ute så är dom ju vana vid det om dom nu bor ute sedan innan…

Chinesecrestedlover
3/10/17, 8:55 PM
#11

#10 Nej helt säker kan jag ju inte vara då de försvann över en natt eller under förmiddagen (innan någon varit ut och givit vatten osv.) men tveksamt att någon skulle stulit dom tycker jag, man borde ha sett spår runt då eller hört någonting. De var inte direkt enkla att fånga in i en stor Hage och stor bur med massor med möjligheter att gömma sig, ens för mig som de kände (och som hållit på med kaniner hela mitt liv) liksom…så för att kunna sno dom så skulle den eller de som gjorde det behövt vara vid buren länge och därmed riskera upptäckt.  Dessutom lugnt villaområde på landet med hus på bägge sidor… 

Jo, de var vana att vara ute visst, men då med rejält med halm att boa i (inne i sin bur med skydd för väder och vind) då det är kallt, så tror inte de överlevde massa minus utan något skydd…tyvärr… speciellt inte då dessa herrar aldrig ens försökte gräva sig en bohåla…såg de aldrig gräva alls…

Oavsett vad som nu hände så tror jag inte att jag får se de igen, de försvann ju i början på december och jag har varken sett eller hört någonting om mina små herrar…Det är ju inte så att jag inte tar emot de med öppna armar, om de mot förmodan skulle dyka upp, men tror tyvärr inte att det kommer hända.

Upp till toppen
Annons: