Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3167 ggr
halley
2016-12-08 09:34

Frågor om att resa med kanin!

Hej allihopa! Jag är ny här och detta är mitt första - men säkert inte sista :-) - inlägg. Vi är en familj som tänker skaffa kanin och nu håller vi på att förbereda oss och lära oss allt om kaniner. Det kommer att bli en innekanin och den kommer att bo i en bur, samt få springa fritt här hemma. Mina föräldrar har ett fritidshus, som vi gärna åker till när vi är lediga i några dagar och nu funderar vi förstås hur vi kommer att göra med kaninen. Vi kommer att ha möjlighet att lämna den, antingen till kompisar eller till en närliggande 4H gård. Men framför allt på sommaren tror jag att kaninen kunde ha mycket glädje av den stora trädgården vid fritidshuset och närheten till stranden (kan tänka mig att det är roligt för en kanin att gräva i sanden). Resan dit tar ca 1 timme och 30 minuter.

Kan en kanin vara i en transportbur under den tiden? Eller är bilresan för lång?

Kan kaninen bo i en Hage (inomhus) istället för bur under tiden vi är där (brukar vara tre till fyra dagar)? Vi kommer att skaffa en hopfällbar Hage av nylon, som vore mycket lättare att transportera än den stora buren. Självklart skulle den ha tillgång till kaninhus och dylikt även i hagen.

Det är förstås individuellt, men rent generellt - tror ni att en kanin har glädje av sådana små resor eller är det snällare mot kaninen att lämna den med en kaninvakt?

Annons:
Tova Ekman
2016-12-08 09:45
#1

Kaniner mår vanligtvis inte så bra av att behöva flyttas runt. Men det betor ju på hur ofta ni kommer att åka bort och hur länge ni kommer att vara borta? Risken är att kaninen kommer bli stressad om ni ska flytta den för ofta och den inte hinner känna sig trygg innan ni flyttar igen. Men om ni bestämmer er för att ta med kaniner så går det absolut bra för den att åka transportbur i bilen;)

halley
2016-12-08 10:08
#2

Det brukar bli kanske 2 långhelger under våren (3-4 dagar) och två eller tre gånger under sommaren (4-5 dagar). Kan tänka mig att den blir lite stressad av att någon ny tar hand om den med, om vi nu lämnar den hemma, men å andra sidan slipper den att åka bil och bo i en annan bur. Kanske någon här har erfarenhet av en liknande situation? Annars kanske vi får testa en gång och om kaninen inte verkar stressad och inte har kul, så får den vara hemma istället.

Trebit
2016-12-08 10:38
#3

Jag tycker inte det låter som något problem att ta med kaninen ut till fritidshuset, har själv gjort liknande med mina kaniner (resan var då 1 tim 20 min enkel väg, och det var inga problem). Speciellt kul om kaninen då får möjlighet att vara ute och gräva och leva kaninliv😃

Det enda jag tänker på är att du skriver att ni tänker använda en Hage av nylon, vilket jag inte rekommenderar. Kaniner är  fullt kapabla att tugga sig ur alla typer av textilhagar på kort tid, och sen är det inte bra om de skulle få för sig att svälja delarna de tuggar av. Kanske ni kan satsa på att göra en Hage av kompostgaller, det är både billigt och beprövat av många kaninägare. Annars finns det färdiga gallerhagar att köpa på t.ex. Zooplus (rekommenderar den högsta höjden på hagen då kaniner ändå är rätt bra på att hoppa).
Ett annat alternativ är att skaffa en extrabur att ha stående i fritidshuset (kanske ställa undan i en bod eller liknande när ni inte är där?). Kaniner lever ju ändå i många år så har ni planerat att ha kaninen hela hens liv så kan det vara en värd investering.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

halley
2016-12-08 12:53
#4

Där har du en bra poäng! Det tänkte jag inte på, att kaninen kanske gnagar sig ut. Då blir det en riktig Hage eller en bur som får stå där!

[thildaaaa]
2016-12-08 14:35
#5

Jag hade en utebur ståendes på mitt landställe till min kanin som han fick bo i när det var varmt nog ute (han var innekanin ganska länge så han var aldrig i den buren när det var för kallt), jag tror att det var skönt för honom att få komma till en bur med hans lukter i. Jag upplevde aldrig honom som stressad när vi åkte dit, sen var ju han en väldigt cool kanin ;) vi hade ca 2h resväg med bil samt handling på vägen (nej jag lämnade aldrig honom i bilen själv när de var soligt ute om någon undrar) så det är absolut inga problem att ha en kanin i en transportbur så länge. Se till att ha en mjuk handduk i botten som kan suga upp eventuellt kiss, och en vattenflaska kan man fästa på gallret. Någon gång ibland vid längre resor fick han komma ut å sitta i mitt knä kortare stunder för att mysa lite (trots att det inte är det säkraste hehe, men mysigt var det!) Mycket bättre att ta med kaninen, speciellt om ni åker så sällan, mer stressigt både för er och kaninen att fixa kaninvakt. Ps. Jag hade också tänkt ha kaninen lös inne, jag gav upp när han käkat upp 10de iphonesladden i mitt rum hahaha^^ då fick han flytta ut ;) men de är otroligt mysigt(dock skräpigt) med innekanin! Saknar mitt lilla troll <3

smellcaramell
2016-12-08 16:02
#6

Min kanin åker med mig hem ibland på helgerna, då åker jag hem i 2-4 dagar, enkelresa på runt 3.5h. Han klarar sig utan problem och då jag åker tåg så har jag ingen möjlighet  att ta med bur men har en toalåda hemma hos mamma och pappa som vi sätter in på toaletten och sen bor han där under tiden jag är hemma. Inga problem alls bortsett från att han äter lite sämre under resan vilket resulterar i att han får lite mindre och mörkare bajskluttar men det går över efter några timmar "på fast mark". 

Jag åker hem så sällan att jag tycker det är värt att ta med honom, plus att jag har svårt att få kaninvakt då jag är nyinflyttad och bor utanför stan. Vi åker hem varje-var tredje måndag beroende på om mamma och pappa kommer och hälsar på hos mig där i mellan, vi träffas varje månad, oftare nu när det närmar sig jul och jag kan stanna längre och till sommaren då jag eventuellt bor hos dem hela sommaren.

Rekommenderar att ge kaninen ett helt rum, ha den ute eller skaffa en riktig Hage då kaniner är utbrytarkungar. Tänk även på att skydda ömtåliga saker och sladdar. Jag har min kanin i en "hage" på dagarna där jag spärrar av honom från att komma åt sladdar då det är det enda han gnager på då han hatar behandlat trä och tyg. Ger han även massa gnagleksaker utspridda så han har något som är tillåtet att gnaga på nära till hands.

När jag är hemma har min kanin inget regelrätt hus men han har transportburen som sitthylla och gömställe(lägger en filt över och ställer öppningen mot en vägg så den är lite skyddad).

Annons:
Smultrondraken70
2016-12-08 20:38
#7

Vi bor i Stockholm största delen av året och på Öland på sommaren. Vi flyttar alltså kaninerna 50 mil enkel resa och 100 mil tur o retur per sommar. Det är en bilresa på 6-7 timmar enkelresa, vilket de tillbringar i transportbur. Funkar ok men inte att rekommendera om man slipper. Vi stödmatar dom en gång på vägen med critical care, för de äter ytterst dåligt när bilen rullar. En bilresa på ett par timmar är oftast inget problem. Dock är en del kaniner mer känsliga och blir stressade vid miljöombyten, somliga är mindre känsliga. Det vi märker på våra är att dom som varit på vårt lantställe förut blir mindre stressade och det märks att de känner igen sig trots att det gått nästan ett år emellan, när vi haft en ny kanin så har dom varit mer stressade tills de bott in sig. Kaniner har bra minne, även för platser. Tror du får pröva dig fram TS och se hur just din kanin reagerar på moljöimbytena.

tiger tok
2016-12-09 07:00
#8

Det borde gå bra med era planer! Men, jag som är ledare på en 4H gård undrar, har ni pratat med föreståndaren på gården om det faktiskt är okej att lämna kaninen där eller förutsätter du bara det? Vad heter gården, typ Kallhälls 4H, akalla 4H, stora skuggans 4H? För på "min" gård har vi inte passning av djur annat än i mycket sällsynta fall! Och det är en ganska stressig miljö för en kanin som inte är van;)

halley
2016-12-09 09:12
#9

Tack för alla svar! Det får bli så att vi provar oss fram. #8: Jo, jag är säker på att 4H gården tar emot kaniner! Det blir inte vårt förstahandsval, då det - som du säger - kan bli lite stressigt, men som nödfallslösning är det väldigt skönt att ha!

tixEntry
2016-12-09 20:57
#10

För mig har det gått toppenbra att resa med kaninen i transportbur (ca 2,5 timmar) till och från vårt fritidshus i två år, vi har varit där en vecka eller en helg åt gången. Det har oftast varit en paus på vägen där han har fått springa ute lite och äta lite gräs och under resan har han fått vatten i sin flaska eller en liten mugg.

Där har han bott i en bur av kompostgaller utomhus och det har funkat jättebra (han är utekanin) . Vi har också en stor trädgård där han har fått springa lös i många timmar.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: