Annons:
Etikettallmänt
Läst 429 ggr
Ferani
2016-12-06 17:29

Bör jag skaffa en vän till min kanin?

Detta är mer en fråga ifall jag borde leta efter en vän till min kanin än en fråga om bonding, då det redan finns massvis med information om hur man får ihop två kaniner på sidan när man väl har bestämt sig. :)

  1. Är det ens en bra idé att titta på en vän till henne? Hon verkar trivas av att bo ensam med mig. Finns det något tillfälle om en är bättre än två? Så jag inte gör det sämre för henne… 🤔 Hon är 2 år, kastrerad, envis, busig och väldigt dominant/bestämmande.

  2. Är kastrerad hane det enda som går ihop med kastrerad hona, eller kan två kastrerade honor gå ihop? De bör väl i alla fall ha en liknande ålder?

  3. Har tankar på att flytta och undrar om man bör göra bonding efter en flytt, då platsen bör vara rätt så neutral..? Däremot vet jag inte om det kan stressa upp kaninerna och göra båda aggresiva/osammarbetsvilliga.

  4. Jag hade tänkt köpa en flervåningshus i samband med flytten, så att Vanilj antingen får en till våning till sig själv (om jag inte letar efter en vän), eller låta en krabat bo där nere och en krabat bo där uppe så att de har sina egna revir för att undvika bråk. I alla fall till en början, och senare kanske låta det vara en bro mellan burarna så de kan se varandra när de vill.  Eller har något erfarenhet att sånt inte går bra alls?

    Tacksam för alla svar som kan fås! Helt okej om du bara kan svara på en punkt, all hjälp uppskattas 😃❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: