Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 760 ggr
BunnyMamma
2016-12-05 19:16

Mellerudskaninen?

Hej! I slutet på Maj/början på Juni så kommer en liten Mellerudskanin flytta hem till mig. Jag kommer ha h*n hemma hos mig fr.o.m vecka 8 ca. men kommer vara med den så mycket det går från vecka 4 redan!

(Kullen endast planerad och jag har första tjing på en kanin då jag känner uppfödaren).

Min fråga till er är vad ni som har mellerudskanin eller som haft det eller som kanske bara gissar, har för foder till era? Jag vill ju inte att h*n ska bli för smal eller svintjock heller. På sommaren kommer den ha fri tillgång på gräs på dagarna och under vintern hö dygnet runt i hökorg.

Sen undrar jag om ni gillar psyket på era och vad vet om dem förutom att det är en gammal lantras. Är de nyfikna och positiva eller är det bara sånt jag hört? 

Tacksam för svar!

Annons:
tiger tok
2016-12-08 07:03
#1

Har för mig att den ska vara ganska lik gotlandskaninen? Men egentligen brukar man inte behöva ge något foder annat än vatten, hö/gräs och lite grönsaker och annat gott från naturen! Tänk på att 80%av det kaninen äter skall vara hö/gräs! Men om kaninen blir smal ger vi här lite kanin och marsvins pellets köpt på granngården!

BunnyMamma
2016-12-08 18:00
#2

Tack Tack!

Emmetem
2016-12-09 15:40
#3

När jag hade mellerudskaniner så gav jag dem Rabbfor och det fungerade finfint. Men eftersom att det bara går att köpa i 25kg-säckar så kanske inte det är det mest ultimata. Jag ger min nuvarande kanin Selective och det är väldigt uppskattat och hon får fruktansvärt fin, mjuk och len päls av det. Men som det står i #1 ska självklart huvudfödan vara hö/gräs! 🙂

Psyket på mellerudskaniner är jättemysigt, men det varierar ju från individ till individ! Men mina var väldigt trevliga, hoppade gärna runt och undersökte, väldigt bestämda och visste precis vad de ville. En mycket trevlig ras som jag varmt rekommenderar :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Wella
2016-12-15 19:23
#4

Jag har haft två mellerudskaniner. Jättefin och trevlig ras! Jag gav dem mest hö och gräs och sådant, men även lite pellets (rabbfor, om jag inte minns fel ) Men fråga annars uppfödaren om foder.

BunnyMamma
2017-01-04 00:20
#5

Oj! Såg nu att ni svarat. Har frågat uppfödaren och hon ger sina kaniner rabbfor så jag ska få lite av dom innan jag köper en egen säck.

Tack för svaren!

Upp till toppen
Annons: