Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 628 ggr
missMoa
2016-10-27 12:17

Röra kaninungar

Hej den 24/10 så fick min Kanin Freja ungar och jag har kollat att det är någon/några(bara känt) men när ska jag lyfta och kolla på riktigt hur många dom är?? Freja litar inte på mig till 100% så vågar inte kolla jätte ofta? Men när ska jag kolla och verkligen kolla och räkna?

Annons:
Farwuq
2016-10-27 12:42
#1

Någon gång reser väl sig mamman för att äta eller gå på toa, då kan du kasta ett öga på de små.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Irmelinis
2016-10-27 12:56
#2

Några dagar efter födsel kan du kolla, ge mamman något extra gott att äta på så länge. Om det ändå inte funkar och hon blir sur, så får du låta dem vara, det är INTE bra att stressa honan och ungarna. 

Lycka till!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Riviniana
2016-10-27 13:03
#3

Vi har ofta plockat upp dem någon gång under första veckan, för att räkna och kontrollera att alla lever. Sedan brukar vi titta till dem en eller ett par gånger i veckan, oftare när de öppnat ögonen, men honan har å andra sidan inga problem med att vi är där och stör. Jag skulle ändå vilja räkna dem under första veckan, för att vara säker på att det inte ligger någon död stackare där inne, och för att se att alla verkar vara "lagom" stora. Första dagen får de vara helt ifred, gärna andra också, så tidigast tredje-fjärde dagen brukar vi plocka upp dem första gången.

Jag vet att vissa som har honor som inte riktigt gillar att man är och petar i boet tar ut mamman ur buren en stund, och tittar till ungarna. Bara man har honans lukt på händerna när man är och petar borde det ju gå bra, så blir hon inte så misstänksam när hon kommer tillbaka. Någon som har erfarenhet av detta kanske vill tillägga något? Vi har som sagt aldrig behövt göra så.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Irmelinis
2016-10-27 13:25
#4

Jag har alltid en flyttbar bolåda där honorna lägger sina ungar, så kan jag bara lyfta ur hela bolådan ur buren för att kolla ungarna.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Viccan92
2016-10-27 22:02
#5

Ge mamman något gott och kolla alla. Jag kollar och räknar alla varje dag så jag ser att alla mår bra och är tjocka.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: