Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 658 ggr
Meltydeath
10/26/16, 6:26 PM

För låga burar

Hej! Jag håller på och letar efter en bra bur och något jag sett nu när jag kollat mycket på flera olika burar är att dom nästan alltid är väldigt låga.  Jag tror faktiskt inte att jag hittat någon bur som är riktigt stor och samtidigt har en höjd som lämpar sig för en kanin som är större än 3,5 kg. (Enligt dom nya reglerna från jordbruksverkets hemsida. ) Det enda jag hittat som hade en bra höjd var en hundbur med måtten 124 x 76 x 83 cm, men där skulle jag ändå föredragit större golvyta.

Finns det någon här som köpt en bur som är högre än 60 cm? Finns det några tips? på burar som kanske inte är avsedda för kaniner men som har bra mått och funkar ändå? Vad finns det för andra alternativ? Jag är inte superpepp på att bygga eget eftersom jag helst skulle vilja ha något i metall, men det skulle ändå kunna funka. Ni kanske vet något bra tips? som jag inte tänkt på? Några ikea hacks eller nåt?

Annons:
Namiko
10/26/16, 6:29 PM
#1

Kompostgaller. Billigt, enkelt och går att göra så stort som man vill ha det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Meltydeath
10/26/16, 6:33 PM
#2

#1 Det låter ju som en jättebra idé! Vad har du som botten då?

Riviniana
10/26/16, 6:43 PM
#3

Jag har inte hittat en enda färdig laglig bur till kaniner i den storleken. Våra väger 3-5 kg. Föredrar att bygga eget för att få de måtten vi vill ha, men kanske går det att köpa hundburen eller någon liknande, och bygga till en Hage? Är det en innebur bör ju kompostgaller funka bra till hagen, som #1 föreslog. I en utebur är jag tveksam till kompostgaller, då en av våra gnagt mycket på plasten så att gallret varit nära att rosta sönder, och för att det inte håller för rovdjur. Är det innebur eller utebur du söker? Som innebur har jag sett någon använda kompostgallerhage och en sådan här från IKEA med uppsågat hål i. Mer som bolåda/gömställe då, eftersom att kaninen hade tillgång till hela hagen också, men något liknande kanske går att göra av något större? Såga upp hål för galler och dörr bara, så har du en bur. Inte helt färdigköpt, men inte lika mycket jobb som att bygga från grunden. En utebur skulle jag dock bygga själv, dels för storleken och dels för att den ska vara säker för rovdjur.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Meltydeath
10/26/16, 8:15 PM
#4

#3 Tack för tipsen! Det är en innebur till en lägenhet. Jag hade tänkt ha buren stängd när jag sover och se till att den  är öppen minst 15 timmar per dygn så att kaninen får springa runt i lägenheten så mycket som möjligt.

Namiko
10/26/16, 9:10 PM
#5

Du behöver inte ha någon burbotten i hela buren, det räcker med en toalåda med strö i (ej kutterspån) och sen kan du ha tex mjuka mattor eller fleecefiltar som täcker resten av hagen/buren. Har du höet i/ovanför toalådan så brukar dom bli rumsrena snabbare då dom gärna äter och skiter samtidigt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Meltydeath
10/27/16, 2:40 AM
#6

#5 Okej, kanske gör så då, tack!

Annons:
sossos
10/27/16, 8:24 AM
#7

Tänk bara på att ha något ställe där kaninen kan gräva, det är ju trots allt ett naturligt beteende för en kanin något som jag märkt att många med innekaniner missar ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tixEntry
10/27/16, 8:59 AM
#8

Om du ska ha en innekanin blir det inga problem att ha en kompostgallerbur. Sätt ihop den med ståltråd, buntband eller spiralerna som kommer med när man köper gallret.

Som grävställe kan du ha en stor låda någonstans med sand/jord och så djup så det inte sprätter ut lätt.

Ha gärna grenar för kaninen att gnaga och sätta lukt på.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: