Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 653 ggr
Fliso
10/25/16, 2:42 PM

Behöver råd

Hejsan gott folk!

Har en liten kastrerad  blandpojk på ett och ett halvt år som jag önskar kunde skaffa en kompis till eftersom han är så social. Han är en blandning mellan lejonhuvud och dvärgvädur och jag önskar kunna sätta ihop honom med en FV hona.

Undrar om det är en bra blandning? Eller är storleks skillnaden för stor?

Hur bör dessa träffas eftersom kaninen är frigående i rummet så är det ju hela hans ''revir''?

Finns det något jag borde tänka på?

Annons:
emms
10/25/16, 10:55 PM
#1

Hade en frassehane och en dvvhona tillsammans och storleksskillnaden var inga problem. Så det ska nog gå bra. 
Mina kaniner hade dock väldigt stor skillnad i sitt temperament, frassen var som de flesta frassar, lite seg och lat medan honan var väldigt aktiv. Detta fick hanen att bli väldigt stressad då hon aldrig lät honom vila ifred liksom. Så han blev sjuk, började kissa på sig och tappade otroligt mycket i vikt. (Visste såklart inte att det berodde på henne utan trodde han var sjuk av något annat, besökte vet osv) När jag sedan särade dom för han blev så smal så var han nöjd igen och kissade aldrig mer på sig. Superkonstigt och tror inte det är något du ska oroa dig för. 
Men håll lite extra utkik bara, de är ju lite annorlunda i temperamentet nämligen 🙂

Har du något annat rum du kan sätta ihop dom på? Min hane hade inga problem med att acceptera honan på sitt revir när de väl var kompisar. Jag lät de träffas på toan kanske 4 gånger tills de var mer bekväma med varandra och gjort upp lite rang. Sen släppte jag ut dom i hans revir. Men det är väldigt individuellt. Finns många bra trådar om detta så om du söker så får du säkert upp lite mer tips?! :)

Emma

Fliso
10/26/16, 1:10 PM
#2

#1 Tackar så mycket för svaret, då ska jag hålla lite koll på vikten bland annat om det blir så att det kommer en tös så småningom 

Har andra rum som skulle kunna fungera bra dem första mötena 😉

Upp till toppen
Annons: