Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 973 ggr
Emipapoi
2016-10-23 13:40

Pluttar överallt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Fick hem mina killar för fyra veckor sedan. De var riktigt duktiga på att gå på toaletterna…till en början. efter cirka två veckor började de slarva (slappa av?) och plutta och kissa vid vår ytterdörr. så Jag tänkte att det kunde bero på att de inte tyckte att det var tillräckligt rent i halltoaletten så jag gjorde rent den. Prövade även med att locka dom att sitta i toaletterna med att lägga i hö och ibland lite pellets.

Det funka!…i fem minuter. De kissade bara vid vår ytterdörr så jag tänkte att jag får väl hålla extra koll där eftersom att vi inte kan sätta en toalett där. Jag har prövat att spraya vatten med lite ättika på stället som de har varit på och har lagt pluttar och kiss (det som gick och få upp..) till toaletten..men det funkar inte heller. 

Nu är dilemmat så att de har nyligen förstått att de kan hoppa upp i soffan utan problem, vilket är jättekul och superspännande! Men då har den ena börjat kissa i soffan och pluttar finns överallt om man lämnar dom själva i två minuter i vardagsrummet.   😐

De har haft tillgång till hela lägenheten förut (utom vårat sovrum) men nu de senaste så får de hålla sig i vardagsrummet där de har sin bur.  Eftersom att de pluttar gärna på mattorna i kök och alla rum (utom på vardagsrumsmattan?) och kissar på soffan och vid ytterdörren.  Har ni några tips? på hur jag ska få dem att framför allt kissa på rätta ställen?

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Annons:
Lukas och Idimo
2016-10-23 14:10
#1

Det brukar oftast funka att sätta upp en höhäck eller något Ovanför buren som kaninerna kan äta hö ur. Oftast Vill kaninen äta och göra sina behov på samma ställen. Hoppas att de lär sig snart;)

Emipapoi
2016-10-23 14:31
#2

#1 Jo, har testat liknande variant genom att lägga hö/ lite pellets i toaletterna,  funkade inte 😐 men jag lägger fortfarande i hö just för jag förstår att det kan ta ett tag innan de gör som man vill 😛

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

farvendal
2016-10-23 17:35
#3

Hur gamla är de? Jag tycker det låter som att de börjar bli könsmogna och revirmarkerar.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Emipapoi
2016-10-24 20:07
#4

#3 ja, det är säkert så att de börjar bli det. de är 3 månader nu

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

emms
2016-10-25 22:59
#5

#4 Då är det dags att sära på dom och kastrera om du vill fortsätta ha dom fritt. Men vem har gett dig rådet att köpa två hanar? Det är mycket liten chans att dom kommer funka tillsammans även som kastrerade och jag skulle inte ens våga chansa. Kaninhanar kan döda varandra om dom får chansen, även om dom är kastrerade…

Emma

farvendal
2016-10-26 07:18
#6

Kastrera så fort som möjligt och låt dem ha stor yta (frigående gärna) med många gömställen så ökar chanserna för att de ska kunna gå ihop :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Emipapoi
2016-10-29 17:32
#7

#5 Okej, ska kolla upp om jag kan få en extra bur (lika stor som de har, naturligtvis) så de får sova isär på nätterna utifall.. 

Min tanke var att ha en hane ifrån början men när jag kontaktade uppfödaren så frågade hon om jag inte ville ta hans bror också eftersom att de var med varann hela tiden och tyckte det var synd att sära på dom. Jag borde kanske ha varit mer frågvis där 😐, trodde då att hon visste vad hon snacka om och har erfarenhet så tänkte att det inte ska vara någon större fara att de fick flytta hit tillsammans. 

De har inte bråkat med varandra ännu och är väldigt kärvänliga och putsar varann. Jag har så klart planerat att de ska kastreras när det är dags. Har läst att kaniner ska kastreras tidigast när de är 4-5 månader gamla? 

#6 ja, jag har en del gömställen i lägenheten och de har hela lägenheten att springa fritt på.  Är väl mest att de bor tillsammans i samma bur som jag får ändra på i så fall…

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Riviniana
2016-10-29 22:26
#8

Håll uppsikt, bara. Vi har haft unghanar som gått ihop tills de varit 4 eller 5 månader - jag minns inte riktigt, det var ett par år sedan - och särade på dem först när de började bli mer osams. (Inga kraftiga bråk ännu, men ändå.) Det funkade bra. Men jag har också hört historier om hanar som gått hur fint som helst tillsammans, tills de en dag plötsligt flyger på varandra och skadar varandra riktigt ordentligt… Så det kan förändras från en dag till en annan, var medveten om det.

Många veterinärer (som jag känner till åtminstone) vill helst att kaninen ska vara minst 6 månader för kastrering, men det kan finnas de som gör det tidigare.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Emipapoi
2016-10-30 16:11
#9

#8 okej, så jag kan inte få ihop dom efter kastreringen sen? Eller är chansen väldigt liten att de skulle gå ihop efteråt? 🤔 För om de inte kan gå tillsammans sen så får jag ju börja tänka om helt..

Jag ska kontakta uppfödaren om råd och se vad hon säger om detta med. Får kanske bli att jag får lämna tillbaka en av dom sen och ev. köpa en kastrerad hona som kompis till den andra….fy så tråkigt detta känns nu.. men får skylla mig själv när jag inte har kollat upp sådant mer ordentligt. 

Ja, jag har också hört att veterinärer helst inte kastrerar dom för tidigt då det görs med narkos och att risken finns att de kanske inte kommer orka med det om de är för små.

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Riviniana
2016-10-31 00:15
#10

Det finns de som har kastrerade hanar ihop, så du kan testa, men risken att det inte funkar är väldigt stor. Tyvärr.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

nelly0122
2016-11-03 17:47
#11

Jag har två okastrerade hanar, kullsyskon, tillsammans i utebur och de är 5-6 månader nu. De har aldrig varit åtskilda och är bästa kompisar men ska kastrera dem så fort som möjligt. För oss funkar det väldigt bra men jag är medveten om riskerna.

Emipapoi
2016-11-06 18:18
#12

#11 Okej, ja dessa två är syskon och har varit väldigt tajta enda sedan start. Den ena kan bli lite irriterad på brorsan ibland för att han är lite för på och ger honom ett litet tjuvnyp, men det är allt än så länge.  

vi får se och bara på hålla tummarna på att det ska gå bra. annars får jag ju lösa det på något sätt så klart.

Ta gärna glaset med din glädje, men ta inte flaskan med din sorg

Upp till toppen
Annons: