Annons:
Etikettallmänt
Läst 611 ggr
zemlathebunny
10/22/16, 6:40 PM

Äter inte nattbajs

Jag köpte en kaninunge i torsdags och märkte idag på morgonen att han hade lämnat en massa nattbajs. Vad kan de bero på? Kan han vara stressad över att han har flyttat eller ska jag ge honom mindre pellets? Jag ger honom nu 1 dl på kvällen🙂

Annons:
fossingen
10/22/16, 6:43 PM
#1

#0 Ofta för mycket proteiner i maten. Minska pelletsen enormt.


zemlathebunny
10/22/16, 7:07 PM
#2

Men dom behöver väll mycket pellets när dom är små för att kunna växa ordentligt

emms
10/22/16, 7:11 PM
#3

Vad är det för ras? 1dl är ganska mycket för en hermelin/dvv men lagom för större raser och för lite för jättar. Så man kan inte säga att en dl är för mycket.

Det kan vara pga stress. Vet att mina har lämnat kvar när dom varit hos veterinär, rest, bytt bur eller varit stressade på annat vis. 

Låt kaninen vara några dagar, blir det inte bättre får du köra på hö+vatten några dar tills det lugnat sig lite. Sen hitta en lagom mängd för individen :)

Emma

zemlathebunny
10/22/16, 7:43 PM
#4

Okej det är en Hoppkorsning så väldigt mycket dvärgvädur🙂

fossingen
10/22/16, 10:37 PM
#5

#0 vissa ger knappt foder eller mycket åt sina kaninungar. Annars tycker jag givan är normal i början. Men dock, vad använde uppfödaren för foder och du? Använder ni inte samma beror det på det. Stress är såklart vanligt i början.

I de flesta fall får du ett blad eller info om viljket foder som använts, samt givan. Detta för att ungen inte ska få diarre, bli sjuk osv av uppfödaren.

Vad använder du för pellets?


zemlathebunny
10/23/16, 4:14 AM
#6

Vi båda använde pellets. Hon gav han och hans kullbror en full skål pellets om dagen och sa att han kanske behöver 1 dl pellets. Men jag ska kolla nu på morgonen om han inte har ätit de. Han känns mindre stressad nu.

Annons:
emms
10/23/16, 4:51 AM
#7

#6 Men använder ni samma slags pellets? Finns ju så många olika.

Emma

zemlathebunny
10/23/16, 11:56 AM
#8

Oj råkade skriva fel tänkte skriva att vi båda använde samma slags pellets

zemlathebunny
10/23/16, 11:58 AM
#9

Det var likadant nu på morgonen

Namiko
10/23/16, 12:37 PM
#10

Minska pelletsmängden tills kaninen slutar lämna nattbajset, så länge det lämnas är det för mycket pellets. Stressen från flytten kan påverka men en så liten kanin behöver inte särskilt mycket pellets även när den växer. Det är dom större raserna som behöver extra kraftfoder som pellets eller havre, små kaniner behöver ofta inget sånt alls utan klarar sig utmärkt på hö och gröna bladgrönsaker även medan dom växer. Börjar kaninen bli lite tunn så kan man lägga till en liten mängd pellets för att hjälpa dom att hålla vikten, speciellt utekaniner kan behöva några matskedar pellets/havre under vinterhalvåret eftersom det går åt mer energi till att hålla sig varm.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: