Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 614 ggr
Meltydeath
10/22/16, 3:28 AM

Bur till frigående kanin?

Hej, Jag funderar på att skaffa en hermelin som jag hade tänkt ha frigående i lägenheten hela tiden utom på natten. Tänkte fråga er om ni har tips? på burar, jag har inte jättemycket plats för en bur nämligen och undrar om det fungerar med en lite mindre om kaninen ändå bara sover i buren och går lös på dagarna.

Hittade den här men den verkar vara lite liten. Eller?
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundburar_transport/alla_vara_hundburar/hunburar_i_metall/378307

Annons:
dermot
10/22/16, 3:38 AM
#1

Så länge den alltid står öppen spelar inte storleken någon roll. I övrigt är den ytan laglig för hermelin :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Meltydeath
10/22/16, 4:28 AM
#2

Okej, men om man skulle behöva stänga på natten då?

Trebit
10/22/16, 10:39 AM
#3

"om kaninen ändå bara sover i buren"

Jag har frigående kaniner dygnet runt (i delar av lägenheten), och kan intyga att kaniner inte sover på natten i samma utsträckning som vi människor gör. De är grynings och skymningsdjur som är mest aktiva på morgonen och kvällen. I mitt fall betyder det att de är lugna och sover tillsammans som mest kring 01 till 04 medan de resten av natten hittar på bus, äter, hoppar upp på lådor och spanar, och springer glädjevarv ca 05:00 varje morgon. En perfekt väckarklocka alltså.

Om buren bara ska vara stängd på natten, är det för att ingen är där och håller koll? Hur ska ni göra när ingen är hemma? Det kan vara smart att räkna på hur många timmar kaninen faktiskt får vara ute efter att alla dagliga vanor är inplanerade.

I övrigt så är buren du länkat till verkligen jätteliten. Om den bara skulle användas som hö/toa station och alltid vara öppen skulle det inte vara några problem, men om kaninen ska stängas in "under natten" (hur länge är det? 6 timmar? 9 timmar?) så är den verkligen i minsta laget. Måtten är helt riktigt lagliga enligt Jordbruksverket, men tänk på att den ytan är "minsta tillåtna yta", och i dagsläget är måtten absurt små. Så ingen kommer ju försöka anmäla er för djurplågeri, men man kan ju fråga sig om att ha så liten bur som möjligt bara för att det är tillåtet är helt schysst mot djuret.

Här finns Jordbruksverkets hemsida för hållning av kaniner om du vill läsa mer.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Meltydeath
10/22/16, 7:12 PM
#4

Tack för svaret, jag kommer absolut att skaffa en mycket större bur då. Eller så gör jag så att  jag struntar i bur helt och har en typ "hundhage" eller så som jag kan sätta ut på natten så att den inte springer i hela lägenheten. Anledningen till att jag vill kunna stänga in den är mest för att jag är rädd att den skulle kunna skada sig när jag sover eller något sånt.

sossos
10/22/16, 7:54 PM
#5

Skulle rekommendera att ha en bur eller något litet hus som står i en Hage då, kan tänka mig att kaninen vill ha ett krypin som bara luktar kanin och där den kan gå undan om den vill🙂

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Meltydeath
10/22/16, 8:25 PM
#6

 #5 Ja, det var lite så jag tänkte, men då blir det nog ett litet hus istället med Hage runt på natten bara. Får kanske möblera om lite bara så det får plats.

Om ingen annan har nåt förslag på en stor bur i samma stil som den jag länkade? Tar gärna emot tips? på lite fina kaninhus och Hage också. :D

Edit: Vad skulle ni säga är minimum burstorlek för att det ska vara sjysst mot kaninen att spendera ca 8 timmar om dagen där?

Annons:
Upp till toppen
Annons: