Annons:
Etikettallmänt
Läst 318 ggr
Tova Ekman
2016-09-30 18:18

Kaninerna bråkar

Hej jag har en kastrerad hane och en okastrerad hona som bor tillsammans. Dem har en väldigt stor Hage och har bott ihop i ca 3 månader. Det funkar oftast väldigt bra och dem sover bravid varann och delar matskål. Men idag när jag var inne hos dem så började honan jaga hanen, dra päls, bita honom och hon gav sig aldrig, så jg fick sära på dem en stund. Tre gånger när jag kommer till dem och ska ge dem frukost så ligger det väldigt mycket päls i hagen som hon har dragit från hanen och antagligen hållt på att jaga/bita honom väldigt länge. Tycker synd om honom men sen är det också väldigt sällan detta händer så jag vet ej vad jag ska göra tacksam för hjälp!?

Annons:
[Melbun]
2016-09-30 18:45
#1

Kastrering av honan, de blir oftast lugnare då. Utöka ytan. Bor de i hagen hela tiden eller hur ser deras boende ut? Kanske är ytan tillräckligt stor redan. Annars kan du ge dem fler gömställen så de kan komma undan varandra, kanske varsin toa och matställe också. Händer det såpass sällan att de bråkar hade jag försökt med kastrering iaf (ökad yta är ju aldrig fel heller).

Smultrondraken70
2016-09-30 18:55
#2

Säger som Melbun:) håll också extra koll så att de inte skadar varandra. Kolla så att ingen har bitmärken så att det gått hål på huden, i sånt fall hade jag delat dom och bondat om dom när honan är kastrerad. I annat fall låt dom bo ihop och boka tid för kastrering lite snabbt!

Tova Ekman
2016-10-01 09:43
#3

Honan vill jag tyvärr inte kastrera då hon ska avlas på. Dem har fri tillgång till hagen som är ca 30 kvadratmeter så jag tror nog att utrymmet räcker. Hon värkar även brunsta nu så jag antar att det är därför hon håller på men isf kommer hon antagligen vara på honom vid varje brunst. Har ni något annan tips? eller hade ni låtit de vara?

Upp till toppen
Annons: