Annons:
Etikettallmänt
Läst 4693 ggr
Kaninhoppare
9/30/16, 2:58 PM

Infekterat (?) sår (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en misslyckad ihopsläppning av två honor så har en av dem fått ett sår. Det hände för lite mindre än en vecka sedan. Jag har tvättat flera gånger med Klorhexidin och smörjt på Idomin, men börjar bli orolig för om jag behöver åka till veterinären och få antibiotika. Hur tycker ni att det ser ut? Kaninen är som vanligt, men har ofta varma öron trots att hon bara legat ner och vilat.

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
Gronstedt
9/30/16, 3:02 PM
#1

Smörj inte med fet salva, låt såret vara så öppet och luftigt som möjligt. Tvätta med koksaltlösning i första hand. Om det är djupt, eller om det inte börjar läka snart om du låter det vara öppet, eller om kaninen har feber, bör du åka till veterinär.

Honestyisdead
9/30/16, 3:04 PM
#2

Tycker du bör gå till veterinär med tanke på att det ser ut så efter en vecka.

Fannyshamster
9/30/16, 3:05 PM
#3

Vart är såret nån stans

IF the way don't go right, go left

crins
9/30/16, 3:06 PM
#4

Vänd dig till veterinären!

Kaninhoppare
9/30/16, 3:08 PM
#5

#1 Hm okej, trodde man skulle göra det för att skydda huden? :o

#2 Okej, tack för rådet! :) 

#3 Långt ner på rumpan. 

#4 Tack! :)

Medarbetare på Jättekanin

Kaninhoppare
9/30/16, 3:10 PM
#6

Kan tillägga att såret har krympt ganska mycket, så en del av det har iallafall läkt ihop.

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
[Natchie]
9/30/16, 3:13 PM
#7

Nu har jag inte haft kanin på väldigt länge, jag har hund så jag har erfarenhet av bitskador på hundar. Alltid svårt att se på bild men det ser verkligen inte bra ut det där såret o jag tycker även det ser infekterat ut dessutom, jag tycker du ska ta kaninen till en veterinär snarast möjligt! Å att djuret är ovanligt varmt kan va tecken på infektion…men veterinär som sagt!Lycka till m kaninen :)

Honestyisdead
9/30/16, 3:13 PM
#8

Man ska aldrig smörja sår. Det täpper till och hindrar läkningen. Speciellt så fet salva som du använt.

Kaninhoppare
9/30/16, 3:19 PM
#9

#7 Glömde säga att det inte är en bitskada, det är ett ytligt sår efter att den andra kaninen slet av en hårtuss. Tack så mycket! :) 

#8 Alright, jag följde råden för ytliga sår eftersom att huden var ren och torr i början. Men som det ser ut nu så var det kanske fel råd att följa.

Medarbetare på Jättekanin

Honestyisdead
9/30/16, 3:23 PM
#10

Var läste du de råden?

fossingen
9/30/16, 6:56 PM
#12

#0 Klart infekterat och väldigt mycket var. Hade jag varit dig hade jag använt alsolsprit/koksaltlösning och topsa bort allt var på en gång.  Kaniner har extremt bra läkekött så sår växer ihop väldigt fort. Men växer ett varigt sår ihop med var kvar i. Ja, då blir det ännu värre.
Öppna sår sprayas hellre med sårplastspray som skydd.

Hur ser såret ut nu? :)


Smultrondraken70
9/30/16, 6:59 PM
#13

Kaniner får lätt bölder av orena sår. Skulle bett veterinär ta en titt på det.

Annons:
tiger tok
9/30/16, 7:00 PM
#14

Åk helst in, men ring och rådfråga veterinären i vilket fall!!

Upp till toppen
Annons: