Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1235 ggr
MaCa75
2016-09-30 07:10

2 hanar ihop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en dvärgvädurhane på 7 månader och en dvärglöwen hane på ca 10 veckor. Den äldre kastrerade för ca 10 dagar sedan och veterinären sa att det tar ca 5-7 dagar innan hormonerna är borta även "ur huvudet" och det verkar stämma riktigt bra, de har fått träffas (under noggran uppsikt) innan kastreringen och då gjorde den äldre inget annat än red på den lilla, var inte elak men bet tag i pälsen i nacken och red men nu när de får träffas, fortfarande under noggran uppsikt förstås så är det inte alls lika mycket ridande utan mer att han luktar, slickar och buffar på den lille, de jagar varandra men skuttar också iväg åt olika håll och sen kan de plötsligt kura ihop sig bredvid varandra! Det har hittills inte varit några slagsmål, inga pälsmössa som flugit eller några som helst konstiga ljud. Detta måste väl båda gott för att det ska funka att ha dem ihop?? Jag förstår att den lille måste kastreras så fort han blir könsmogen så att det inte blir gruff då! Men enligt vår veterinär så ska det inte finnas någon anledning till att det inte ska gå, men han sa också att det naturligtvis beror mycket på individerna i sig, och att det är naturligt för kaniner att försöka rida på varandra och nagga/bita i nacken, han sa att det kallas "nibbling" och är ett beteende som de använder vid PARNING för att få honan att hålla sig lugn och stilla. De har haft sina burar precis bredvid varandra i flera veckor och även bytt burar m varandra varannan dag så de ska vara bekanta med lukter, ljud och beteenden hos den andra! Vad tror ni som är mer erfarna av kaniner, kan det fungera och har jag gjort rätt? Mvh Marie

Annons:
MaCa75
2016-09-30 07:13
#1

Korrigering: *inga pälstussar* inte pälsmössa… 😂

eelliieeee
2016-09-30 07:28
#2

Jag tror och hoppas att det kommer funka för dig! Själv har jag haft flera hanar tillsammans, både okastrerade och kastrerade och de har aldrig blivit ett slagsmål. Håller med veterinären om att det mer beror på individen hur det kommer att funka. Jag tycker att du gör rätt med bondingen, men det finns ju egentligen inte rätt eller fel eftersom man själv får anpassa den utefter vad kaninerna trivs bäst med. Det problemet som kan uppstå är ju att den yngres beteende kanske förändras när han blir könsmogen, men jag har aldrig haft bekymmer med det. Lycka till med bondningen av dina hanar :)

[RC1393]
2016-09-30 16:29
#3

Behöver heller inte alltid vara ungen som saboterar när den blir könsmogen. Min kastrerade hane Locke blir alltid sur och vresig när han går med unghanar när de börjar närma sig könsmognad, dessförinnan är han världens bästa lekfarbror. Ingen av hanarna han gått ihop med har senare kastrerats så jag kan inte dela med mig av hur det gått sedan. Lycka till med dina pojkar!

Upp till toppen
Annons: