Annons:
Etikettallmänt
Läst 527 ggr
Joe
2016-09-28 20:20

Nybliven kaninförälder!

Nu är hon här, fina Rut som är dvärgvädur och tio veckor. Igår fick hon egentid i sin bur, idag har hon fått skutta på utflykt i rummet buren står i och lite klappar. Hos uppfödaren har hon ätit lite gräs, så idag fick hon en liten tuss gräs och en liten kvist äppellöv utöver sitt hö och dagliga mängd pellets. Nu sitter hon i sin höhäck och jag sitter i fåtölj bredvid och känner mig som en nervös nybliven kaninförälder, trots att jag haft kaniner förut. Men eftersom den här sajten är full av kompetens: vilka är era bästa tips? för en nybliven kaninförälder? Nu ska vi såklart bara bygga upp en relation och vara försiktig med kaninmagen, men hur gammal bör hon vara innan jag börjar selträna? Klickerträna? När är det lagom att presentera en katt som kommer bo här kanske varannan helg om kaninen är van med katt sen hos uppfödaren? Så många frågor, det här är så kul! :-)

Annons:
rebelred
2016-09-28 20:54
#1

Vad kul! Jag har läst på i några månader nu eftersom jag ska hämta en hermelinpojke på söndag, så jag antar att jag kan svara på rätt mycket! 

Gällande sele, så brukar de vara rekommenderat att börja runt 12 veckors ålder och klickerträning när du vill. 

Att introducera katten borde först vara väldigt varsamt, bara att kaninen får lukta på något katten har varit på och detsamma till katten, du kan använda en liten kudde eller liknande. Sen så kan det bli liksom mer lukt och sedan genom galler etc. 

Lycka till med kaninen och se till att mysa med henne ordentligt :)

zemlathebunny
2016-09-28 22:38
#2

#1 Cas😁

rebelred
2016-09-30 16:23
#3

#2 Japp! Älskar Supernatural hahah. Ska faktiskt döpa kaninunge till Castiel (Cas) :)

zemlathebunny
2016-09-30 20:54
#4

Haha ja jag ÄLSKAR supernatural också . Mest cas. Tänkte också döpa en kaninunge till de men det värt nåt annat

Wilmarabbit
2016-10-01 02:14
#5

Selträning bör börjas vid 3 månaders ålder, Och sedan om ni vill hoppa kan ni börja med det vid 4 månader(Tidigast). Men antar att ni läst på om grunderna och vet vad en kanin behöver osv :)

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Upp till toppen
Annons: