Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 483 ggr
nelly0122
2016-09-28 15:01

Selträna kanin

Jag har två kaniner som är 15 veckor gamla och tyckte i helgen att det var dags att börja selträna. Har googlat runt en del och läst att man ska börja med att låta kaninen gå runt i buren med endast sele på. Så jag tog på sele på båda killarna medan jag städa buren. Den ena brydde sig inte utan skutta runt som vanligt, men den andra började försöka krypa ur selen direkt och tyckte att den var väldigt obehaglig. Jag ville inte utsätta honom för obehaget så jag tog av selen och den andra kaninen fick ha kvar selen i 5 minuter till.

Igår försökte jag sätta på selarna igen. Den kanin som knappt reagerade i helgen satte sig bara i ett hörn i buren och ville inte röra sig, och den andra blev plötsligt aggressiv och började bita i spaden jag använder när jag städar buren. Nu vet jag inte om jag vågar fortsätta selträna dom. 

Är det något jag gjort fel? Hur ska jag kunna få dom att trivas i sele? Är det något jag ska tänka på? Jag har till båda kaninerna använt h-selar som jag köpt på Djurmagazinet. Ska jag testa nån annan sele? Och vad tycker ni om de där mesh-selarna som ser ut som ett täcke?

Annons:
zemlathebunny
2016-09-28 15:45
#1

Har du två hanar i samma bur?

Storip
2016-09-28 17:15
#2

Hur ser selarna ut i förhållande till kaninerna? Är det rätt mått? För breda band/för långt ryggband är vanliga orsaker.

En bra grej att tänka på är att kaninen ska ha selen på och förknippa den med något gott - dvs bjud på tex morot eller färskt gräs under selträningen.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


nelly0122
2016-09-28 19:34
#3

#1 ja, de är 15 v och kullsyskon. Vet att man inte ska ha hanar tillsammans men de ska kastreras snarast möjligt, och än så länge har de alltid varit bästa kompisar och tjafsar aldrig.

nelly0122
2016-09-28 19:35
#4

#2 pratade med en tjej idag som har sina kaniner i bur bredvid mig, och hon sa också att selen kan vara för lång. Ska se om jag kan hitta en bättre passande :)

Upp till toppen
Annons: