Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 730 ggr
BurtBurt
9/25/16, 11:30 PM

Varför är min kanin fet helt plötsligt?

De senaste dagarna har jag märkt att min kanin (dvv, hane, inte kastrerad, 5 år gammal) har börjat se större och större ut. Dessutom har jag känt att han väger mycket mer än han gjort innan. 

Nu ser han helt groteskt stor ut och jag känner att han är riktigt fet när jag klappar honom! Detta har alltså kommit väldigt snabbt. På några dagar, max en vecka. Jag har inte ändrat på hans kost eller motionsvanor alls.  Det enda som har varit annorlunda denna veckan är att jag fått hit två nya kaniner. En hona och en liten unge (hane). Men det kan väl knappast ha något med det att göra. Vad kan vara anledningen till att han plötsligt blivit så fet och hur ska jag göra för att han ska gå ner i vikt igen?

Annons:
[BunnyTok]
9/26/16, 10:14 AM
#1

Vilket foder ger du honom?

Irmelinis
9/26/16, 11:07 AM
#2

Åk till veterinär! Det kan vara någon sjukdom eller magproblem som gör att magen blir uppblåst och svullen, det kan vara allvarligt!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

BurtBurt
9/26/16, 11:27 AM
#3

Hö och pellets (Carrier), samma som jag alltid gett honom. Nej han är inte uppblåst och svullen… Han är fet. Jag känner ett tjockt fettlager runt hela honom som går att greppa tag i. Som valkar.

Irmelinis
9/26/16, 11:32 AM
#4

Fast fettlager uppkommer inte på några dagar eller en vecka, det tar mycket längre tid än så! Det kan ändå vara något som är fel inuti kroppen på honom som gör att han blir svullen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

zemlathebunny
9/26/16, 12:34 PM
#5

Beter han sig normalt?

Tant Grön
9/26/16, 12:42 PM
#6

Kanske blev han stressad av de nya kaninerna. Om hans hjärta inte fungerar bra kanske han samlat på sig vätska. Håller med Irmelinis att sådana fettlager inte kan uppstå på några dagar. Ta honom till veterinär.

Annons:
BurtBurt
9/26/16, 2:34 PM
#7

Ja han beter sig helt normalt. 

Okej, jag får ta och höra av mig till veterinären då.

Upp till toppen
Annons: