Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1761 ggr
Asara
2016-09-25 00:35

12v kaninpojke - tips på potträning

Har haft vår lilla gosse hemma hos oss i en dryg vecka nu. Han är väldigt duktig så till vida att han hoppar in i buren när han behöver kissa, har inte hänt en endaste olycka! Men inne i buren pinkar han på flera ställen, testat olika bottenmaterial både i toan å i buren i övrigt men helt utan framgång. Enda stället han alldeles säker inte kissar på är just i pottan 😥 Däremot ligger han väldigt gärna i den å sover…. Flyttar jag pottan till det hörn han pinkar mest i så byter han till annat pinkhörn. tips? å idéer på hur jag ska göra? Får ju i princip städa hela buren dagligen nu.

Annons:
tiger tok
2016-09-25 08:04
#1

Lägg allt han gör ifrån sig i toalådan! Men det kanske är stress också, om ni bara haft honom i en vecka och redan testat flera olika sorters spån?

Joe
2016-09-25 14:38
#2

Låter som att lille kaninen bestämt att toalådan egentligen är en säng, prova att skaffa en toalåda till som kanske är lite annorlunda mot den du har? :-)

Peak303
2016-09-25 15:18
#3

Var har du höhäcken? 
Jag har försökt sätta hö häcken över toan på alla mina och har lyckats på 4 av 5 stycken att de ska använda toan. 5e kaninen är en ungkanin som fått för sig att man kissar under matskålen istället. 

Men de brukar kunna förknippa toalådan med att kissa om man placerar höet över. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Asara
2016-09-25 15:41
#4

Tack för tipsen! Dagens test - 2 lådor. Verkar dock som om han väljer ytterligare ett ställe att kissa på…. Höet sitter han i toalådan å äter, bajsar gör han där när han sitter, men kissar gör han på annat ställe😀 Tänker att han får väl använda toan som säng å pinka i det hörn han vill, är ju bara att skotta ur det hörnet dagligen. Kanske vi kan lura in en toalåda där så småningom, skulle vilja ha matta eller filt i buren i övrigt nämligen.

Smultrondraken70
2016-09-25 16:51
#5

Testa lägg en fleecefilt i botten på buren (inget spån eller strö!) och ett annat material i toan (nåt sorts strö) Våra kissar aldrig på fleecen, men skulle jag lägga nåt mer "ströaktigt" utanför toan så kissar det där också:/

Asara
2016-09-25 21:10
#6

Det blir nästa test! Är ju så jag eg. vill ha det. Han är ju så duktig annars, går lös i köket när vi är hemma, och har aldrig pinkat utanför buren! Inte heller i famnen där han kan ligga länge å mysa😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: