Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 966 ggr
MEMFS
8/30/16, 4:34 PM

Stalosan?

Har idag inhandlat Stalosan och ska ha det i burarna nästa gång jag städar :-) Ger detta bra effekt? dvs. att det håller bakterier, kryp m.m borta? Kan man blanda pulvret med vatten och spraya på det på ytor där man förvarar hö/halm etc. för att hålla flygfän borta därifrån?

Annons:
fossingen
8/30/16, 5:03 PM
#1

#0 Jag använder stalosan i burarna. Har aldrig fått kryp i burarna och de håller flugor borta. Vet inte hur det funkar med att blanda i vatten. Men det lär färga av sig litegranna av den rosa/röda nyansen. Men du kan ju prova. Det är ju inte skadligt.


MEMFS
8/30/16, 5:13 PM
#2

Toppen ^^
Låddan jag förvarar i är svart så gör det samma :-) Tänkte mest på om det gick och göra så utan att hö/halm tar skada av det?

tiger tok
8/30/16, 5:24 PM
#3

Skulle nog inte vilja ha det i höet?? Tycker även det tar bort lukt bra!!

fossingen
8/30/16, 5:28 PM
#4

#2 Ta skada av det gör det inte, jag pudrar på i spånet o blandar spånet lite och det kommer ju lite på höet, händer ingenting med höet, men blöter du upp vet jag inte.

Annars kanske du kan bara slänga över en sopsäck över lådan du har höet i eller om du har något lock för att slippa flugor?
Jag har själv hö som jag packar upp i en stor påse (liknande ikea/granngården påsar) och förvarar det öppnade höet i de påsarna som äts upp på några dagar. Det övriga höet är förpackat och öppnas inte förens jag fyller på påsarna.


MEMFS
8/30/16, 7:17 PM
#5

Förvarar höet ute i en dynlåda på balkongen. Har hittat en och annan stövslända där i och sett dom inne också så antar att det följer med höet in :/ Därför jag tänkte om man kunde spruta lite Stalosan för att få väck dessa. Har precis köpt två hösäckar. Stövisar är ju dock inte "farliga" på det sättet men är inte överdrivet sugen på att få in dom så dom lägger ägg och larver kläcks :/

fossingen
8/31/16, 1:02 AM
#6

#5 Ett tips? är att köpa in eteriska oljan Citronella 100% eteriskt. Den luktar starkt med doft av citron m.m droppa sedan ovanpå dynlådan och i undersidan av locket av dynlådan (inte i höet), då kommer du garanterat slippa de i framtiden. Citronella tar i princip/förflyttar skadedjur/insekter till ett annat ställe. Så de lär inte vilja vara i närheten över huvudtaget. Funkar mot ängrar, flugor, myggor, m.fl


Annons:
MEMFS
9/1/16, 1:07 PM
#7

#6 Åh det ska jag prova, tack :) Vet du vart man kan köpa det? Har haft problem med ängrar ett tag också, men har lyckats få väck dom med lavendel och röd ceder.

fossingen
9/1/16, 4:37 PM
#8

#7 Jag köpte det förut i en inredningsbutik. Men det går nog lättast att hitta på nätet :)


Upp till toppen
Annons: