Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 791 ggr
NilsJighed
8/28/16, 9:45 AM

Ute eller inne?

Jag har alltid undrat men aldrig fått svar på om en kanin måtte bättre utomhus eller inne. Jag tycker att det känns som om de mår bättre utomhus men eftersom jag aldrig har haft en innomhuskanin så kan jag ju inte heller jämföra

Annons:
[Josaemtili]
8/28/16, 1:20 PM
#1

Tror inte det går att säga generellt, allt hänger på kaninens förutsättningar på respektive plats. Liten bur inne sämre än stor bur ute och tvärt om. Vår ena kanin var inne i två år. Han var alltid "rädd" när man kom fram till buren, gömde sig m.m stod ganska ensam på platsen vi hade buren. Har nu byggt en stor utebur och han är gladare och socialare än någonsin.

Peak303
8/28/16, 4:21 PM
#2

Då jag bodde i lägenhet i några månader och nu flyttat till villa igen så har jag verkligen märkt skillnaden på mina kaniner. Dels kan dem nu vara ute i hagarna hela dagarna mot vad dem varit innan. De känns mer avslappnade och känns mycket piggare. 

Så enligt mig så mår en kanin bättre av att bo ute!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Kaninhoppare
8/28/16, 4:32 PM
#3

Jag har bara haft kanin inne en gång, men efter bara några veckor fick jag flytta ut denna igen. Han blev väldigt rastlös inne och så småningom väldigt slö. Han som annars flög runt och gjorde glädjeskutt så fort han fick röra på sig eller fick sällskap mådde uppenbarligen inte bra inne. 

Det funkar säkert jättebra för vissa att ha sina kaniner inne, men på det lilla jag upplevt så anser jag att kaniner passar bäst ute. Utomhus kan man ofta erbjuda rätt stora ytor, kaninerna kan gräva och göra hålor, de kan ägna timmar åt att beta gräs, det är enklare att ha kaniner i par eller flock osv. De får helt enkelt chansen att ha ett naturligare liv och leva mer som de är menade att göra. :) 

Sen får man ju väga in lite hur mycket yta och sällskap man kan erbjuda på de olika ställena i just sin egna situation. Men jag skulle också säga att kaninerna mår bäst ute, om man har rätt förutsättningar.

Medarbetare på Jättekanin

tiger tok
8/28/16, 5:50 PM
#4

Tycker kaniner verkar trivas bäst ute, om man ska ha dem inne tycker jag dem ska vara frigående!!

hannaahlgren
8/28/16, 8:10 PM
#5

Självklart trivs kaniner allra bäst ute, de är ju trots allt djur. Jag har haft både ute och innekanin och sett både fördelar och nackdelar med de båda. Ska du ha din kanin ute men fortfarande vill att den ska vara tam så gäller det att vara hos den flera gånger och timmar om dagen. Så där är väl en av nackdelarna med att ha de ute, däremot så mår de oftast bättre utomhus där de kan få tillgång till att gräva och upptäcka nya dofter på ett annat sätt än de kan göra inomhus.

Kaninerna jag har just nu bor inne och jag har tidigare aldrig sett kaniner trivas inomhus på det sättet, men det kan bero på att jag aktiverar de väldigt mycket med leksaker och annat. Så de kan nog trivas rätt bra både inne och ute, men inomhus krävs en helt annan ansträngning än om man har de ute helt enkelt😃

Djur är vänner, inte mat

Upp till toppen
Annons: