Annons:
Etikettallmänt
Läst 633 ggr
Fridaaaa
8/25/16, 9:53 PM

Få i honom CC?

Hur får man i kanin CC?
Han bara biter i sprutan och blir skitsur. Och vägrar skålen, den välter han bara upp & ner __:(  
__

Han kastrerades idag nämligen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gremlins
8/25/16, 10:17 PM
#1

Jag brukar blanda cc och morotspuré (barnmatsburk) om kaninen inte äter enbart cc och så mata med tesked.

Fridaaaa
8/25/16, 10:29 PM
#2

#1 Har ingen morotspure tyvärr. Ingen pure alls :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gremlins
8/25/16, 10:40 PM
#3

Prova att blanda cc med "mjölet" som ligger i botten av pellets-säckarna och blöt det 🙂

Fridaaaa
8/25/16, 10:41 PM
#4

#3 Har inget sånt "mjöl".  De får ej pellets under sommarne, så har ej det :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
8/25/16, 10:47 PM
#5

#0 Tryck sprutan längre in i munnen och dra åt vänster o höger så kommer tuggreflexen igång medans du trycker från med sprutan. Tunna annars ut CC med mera vatten och pröva igen, ge absolut inte upp.  Hur stor spruta har du? 1 ml är bästa.


Fridaaaa
8/25/16, 10:49 PM
#6

#5 Får inte in den längre. Han drar bort huvudet, biter, kastar ivägen den har har sig :/ 

Detta är en tjock 5 ml

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
fossingen
8/25/16, 10:52 PM
#7

#6 Okej, med 5 ml är det svårare, kan någon hålla kaninen åt dig medan du matar så brukar det sättet funka klockrent genom att trycka den längre in och svänga fram o tillbaka hö-vä. (D kan bita tag i toppen några ggr men ger upp efter en stund.) Någon gammal axilur spruta eller något liggandes du kan använda?

Pröva annars tunna ut så det mest är vatten och nästan ingen CC, sätter fart på magen hur som helst. Kan tänka mig att han är trött efter kastrering och ev illamående/nödigt (även om de inte kan spy öht eller kissa direkt på en gång).


Fridaaaa
8/25/16, 10:55 PM
#8

#7 Har bara den. 
Nej har ingen som kan hålla vid denna tiden :/ 
Hr försökt flera gånger ikväll, han biter mer och mer, ju mer jag försöker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
8/25/16, 10:59 PM
#9

#8 Låt honom vila isåfall, du har försökt allt du kan. Jag vet att kastrering är ganska nedtagande för ett djur och de vill gärna vara ifred första dygnet och bara ta det lugnt då allt är så groggy för de osv. Pröva igen inatt eller imorgon morgon. Då kanske någon annars kan hjälpa dig att hålla kaninen.

Tills vidare kanske du har en vattenskål eller nå sallad eller smaskigt den kanske lockas att äta. Vätska är prio i första hand och lättare att få ned i början efter nedsövning.


Fridaaaa
8/25/16, 11:04 PM
#10

#9 Han måste dock komma igång, gått för många timmar annars, risk att det inte går vägen annars :( 

Ska lägga mig strax :( Orkar inte hålla mig uppe många timmar till :( 
Vattenskål har han redan. Och äppel/Morotsbitar i en skål samt hö

Mat är dock hög prio för magen, viktigare än vattnet egenligen  i förstahand

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/26/16, 8:47 AM
#11

Fick i honom till slut, lite efter mycket kämpande och inatt hade han ätit upp det som var i skålen samt äter hö och så! :D Superglad :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
8/26/16, 2:45 PM
#12

#11 Toppen :)


Upp till toppen
Annons: