Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 564 ggr
Moalinn
8/20/16, 4:49 PM

Pellets i säckar över 15kg?

Har tröttnat på att sitta och försöka pussla ihop alla delar så frågar er. Jag har idag Svenska foder, kanin & marsvins pellets - ett bra foder men jag tror jag kan få ännu bättre. Har några kaniner som inte går så bra på det, de har lite svårt att hålla vikten. Men vad finns det för pellets som finns i stora säckar (över 15kg) och inte kostar skjortan? Svenska foder ligger ju på 15kg för 135kr, vilket är ett väldigt bra pris. Kan tänka mig att gå upp någon hundralapp eller 150kr om det ska vara så. Det måste ju vara något som är bättre än svenska foder. Vet att de flesta är bättre, men vi har till exempel Edel som är väldigt likt om än lite bättre. Har 7 kaniner att mata så det går åt en del pellets.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Fridaaaa
8/20/16, 4:57 PM
#2

Rabbfor, 199 kr för 25 kg :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
8/20/16, 6:33 PM
#3

Är Rabbfor bättre än Svenska foder då? Tänker på det höga proteinet och något mindre fiber. Dock bättre med fettet, men funderar på om de skulle gå upp i vikt på Rabbfor?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
8/20/16, 6:46 PM
#4

#3 Jag tycker det. Tycker svenskafoder blivit sämre. Mina fungerar bättre på rabbfor :) 

Och de behöver minimalt av det :)
Man ger ju pellets för att de ska gå upp? Eller hålla vikten

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
8/20/16, 7:02 PM
#5

Ja, man ger pellets för att de ska gå upp eller hålla vikten men frågan var ju om det är såpass stor skillnad att de faktiskt kommer gå upp på samma mängd Rabbfor som på svenska foder. Har en utställningskanin som inte kan få mer än 2 msk om dagen då han ratar höet, så vill ha något som man kan ge samma mängd men som är "kraftigare" (i brist på bättre ord). Kanske är så att jag helt enkelt får blanda olika sorter för att få upp honom i vikt? Isåfall kanske jag kan testa rabbfor men köra något annat vid sidan av som endast är på 1,5 kg och ge det till de som behöver det för vikten. Har ju ingen erfarenhet av att blanda pelletssorter så känner mig lite vilsen :(

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Peak303
8/20/16, 7:13 PM
#6

Jag föredrar rabbfor över svenska foders. För när jag hade Svenska foders så tappade mina kaniner på kropparna och pälsarna blev riktigt dåliga. När jag sedan bytte till rabbfor så la dem på sig "rätt" igen och pälsarna blev mycket bättre!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Moalinn
8/21/16, 12:16 AM
#7

159kr i frakt vet jag däremot om jag är jättesugen på 😐 Besöker aldrig granngården heller, kanske får bli en tur dit men det är ju några mil. Får se om jag tar mig iväg, isåfall testar jag Rabbfor och ser om det blir bättre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
9/23/16, 11:39 PM
#8

Måste bara uppdatera. Har bytt till Rabbfor och kört det i ungefär en månad nu. Fluff som varit lite skeptisk till pellets, mest bara känt "meh" men käkat för lite gott var det ju ändå, har blivit totalt gaaalen i pellets! Nu klättrar han på gallret när jag kommer med mat och flyger över pelletsskålen (utan att attackera eller vara elak såklart). Hans bajs har blivit mycket, mycket bättre och han dricker bra mycket mer än han gjorde innan. Detta kan nog ha varit det bästa valet hittills. Får bara hoppas att det fungerar på de övriga, så de blir bättre i hullet. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tiger tok
9/24/16, 6:41 AM
#9

Vad bra och roligt att höra ☺ 👍

Linda1977
9/25/16, 10:02 PM
#10

Rabbfor har varit det mina fungerat bäst på👍🏻

Upp till toppen
Annons: