Annons:
Etikettallmänt
Läst 1311 ggr
Fridaaaa
2016-07-28 17:18

Få honom att våga?

Gizmo vägrar hoppa in och ut från inneburen själv
Tips hur jag ska få honom att våga?
Han undersöker massa väl utanför och så, men vill ej hoppa ur eller in för den delen heller.

(vänta ut honom fungerar ej)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
eelliieeee
2016-07-28 19:27
#1

Jag har haft kaniner som totalvägrat att hoppa på rampen mellan över- och nedervåningen. Fick lyfta dem upp och ner varje dag och efter en månad ungefär så vågade dem faktiskt hoppa på rampen. Vissa tog det längre tid för, andra klarade det på bara någon dag. Man kan aldrig tvinga en kanin att göra något. Jag brukade locka kaninerna mot rampen och när de stod mes framtassarna på den så fick de något gått att äta. Nästa dag kanske de gick lite längre och så höll jag på. Vet att du skrev att det inte fungerar att vänta ut honom men jag tror att om du bara ger honom den tid han behöver så kommer han att våga till slut. Du kanske kan göra det enklare för honom att hoppa in och ut genom att t.ex. investera i/bygga en sådan "ramp" av trä så att underlaget inte känns läskigt osv. Lycka till!:)

Fridaaaa
2016-07-28 19:41
#2

#1 Han hjälper det ej att lyfta in och ut. Försökt nu sedan han kom för en månad sedan.

Jag har itne sagt något om tvinga heller, så lite onödigt att dra upp kanske kan jag tycka :) 

Det hjälper som sagt inte att vänta ut honom, alla kaniner fungerar inte det på, därav vill ha tips? om annat. 

Sån ramp är värdelös, ostabil mm, haft redan. Bygga har jag ingen möjlighet till. Men haft handduk på luckan och lagt den på en pall, så det blir som ramp men inte ens det villle han :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eelliieeee
2016-07-28 20:41
#3

Skrev inte att man inte kan tvinga en kanin för att jag tror att du gör det. Menade mest bara att oavsett hur mycket du vill att han ska kunna springa ut och in från sin bur så är det bara hans åsikter som spelar roll. Det var mer en "kaniner-gör-ju-som-de-vill-kommentar" i det hela ;) Jag har aldrig använt en sådan ramp och visste därför inte att de är dåliga. Annars hade jag tänkt tipsa om handduk men verkar som att du provat det mesta. Du kan inte lägga en handduk över med lite godbitar på kanske? För typ var femte cm som han kommer framåt så finns något gott där. Eller han kanske inte är något matvrak? Är han inte kastrerad så kanske du kan "locka" med en hona på andra sidan? Så gjorde jag en gång och hanen kom direkt :) Nu vet inte jag vilken bur han bor i men om du kan lyfta av något del så att det inte blir någon ramp eller galler att hoppa på respektive mellan kanske han vågar. Alltså att han bara kan hoppa direkt ut över en liten kant och när han är trygg med det och har förstått att det är en förbindelse mellan bur och "ute" så kanske han vågar hoppa den normala vägen sen också. Vet inte om det är värdelösa tips? för dig, jag vet ju bara hur mina kaniner fungerar :)

Fridaaaa
2016-07-28 20:46
#4

#3 Mjo fast det har ju inget med frågan eller tråden att göra :)  Han kan ju inte sitta i buren större delar av dagarna. Han är i utehage med men blir inte varje dag.
Handduk är det jag haft på gallret senaste.
Testat det med, men icke :/ 

Nej han är inte kastrerad och är bara han inomhus.  Och kan inte ha två kaniner inne. Risken är med att han börjar skvätta ännu mer och lukta ännu  mer och då kommer vi aldrig kunna ha honom inomhus :/

Kan ej lyfta av gallret, pga att vi har katter, han behöver ha gallerdelen så han kan hoppa in samt att han gräver ut allting om jag inte har gallret på.  Så ta bort gallret är dessvärre inte möjligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eelliieeee
2016-07-28 20:59
#5

Jag tyckte att det hade med tråden att göra men kanske har missförstått lite haha Jag menade inte att du skulle ha en kanin till inomhus, utan att bara ta in en hona 5-10min och se om han reagerar. Likadant med att lyfta överdelen på buren, bara ta av den en liten stund varje dag. Om det bara blir en liten stund kan du ju stänga dörren så att inte katterna kommer. Vet inte hur jag ska förklara tydligare. Någon annan kanske har bättre och enklare tips? som inte medför risk för kisskvättande och kattbråk. Annars får du kanske tåla att det blir lite kiss eller spån/halm utanför i början ;)

Fridaaaa
2016-07-28 21:10
#6

#5 Finns inga dörrar in till det rummet samt att de har sitt klösträd där.
NJa risken är väldigt stor att han börjar skvätta ännu mer och stinka änu er, tyvärr.

Lite kiss bryr jag mig inte om man ha skvätter på väggar, möbler och verkligen stinker. Så skulle vara ohållbart i 1,5 månad till. Skulle förstöra massor.
Spån&hö (använder ej halm) blir det lite utanför men inte sagt att jag inte tål lite. Nu har du tolkat lite galet. Han gräver ut massor, så det sprids över halva rummet typ.  Lite är inga problem annars hade jag ju inte haft honom inne men halva buren vill jag inte ha på golvet.
Kattbråk är det ingen risk för?   Men, katterna vill busa ibland = vill inte han, samt man vet aldrig med katter, mina brukar aldrig göra något men man vet aldrig. Men vi är alltid med när kaniner är lösa oavsett. Så de inte förstör.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
eelliieeee
2016-07-28 21:20
#7

Vi har uppenbarligen svårt att tolka varandras kommentarer på rätt sätt och det är mest bara en diskussion över missförstånd. Jag har gett så bra tips? jag kan iaf :) Hoppas att du får andra tips? och att det löser sig med Gizmo snart :)

Fridaaaa
2016-07-28 21:29
#8

#7 Hoppas på det, tycker synd om han att mest sitta i buren :/ Blir kanske 3-4 dagar/vecka i utehage, resten inne.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2016-07-28 21:45
#9

Kan du inte ta bort rampen och ställa dit nåt annat att hoppa på? Vet dock inte hur din bur är konstruerad, har ingen innebur till mina kaniner. Är det själv rampen han är rädd för eller är det golvet nedanför? halt? Är rampen för brant? Du kan väl lägga in en bild så man ser.

Fridaaaa
2016-07-28 21:51
#10

#9 Kan inte ta bort luckan nej. Den är inte lätt att sätta dit igen, och ta bort varje gång :/ 
Han har ingen ramp, lagt handduk eller kartong på luckan och sedan har den varit öppen neråt eller lagt den på något så det blivit som en bro men han vill inget av det.

Är en vanlig simons innebur som denna, 120 bur

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marsvinsmamman
2016-07-28 21:54
#11

Om du inte har möjlighet att bygga något av trä, så kan du stapla några tegelstenar inne i buren framför öppningen, och likadant på utsidan av buren vid öppningen, så kan kaninen stiga upp och ner på dessa. Blir det en glipa emellan  vid burkanten så får man vara uppfinningsrik och täcka med något lämpligt, kartong, bräda eller annat som täcker glipan. Men lägg gärna upp bild så blir det lättare att förstå hur det ser ut hos dig.

Fridaaaa
2016-07-28 21:56
#12

#11 Har som jag skrev ovan, haft luckan som bro på upphöjt (hnadduk eller kartong med på).  Men han vill inte gå där.
Finns bild i länken i #10, hur buren ser ut (ej min bur men likadan)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2016-07-28 22:03
#13

#10 haha, nej, då förstår jag att du inte kan ta bort luckan. Hade en liknande bur till en kanin för en massa år sedan och den kaninen använde inte rampen. Han tog ett låååångt skutt för att komma ut ur buren och sen ett låååångt skutt in igen. Men det gjorde han bara av sig själv. Men kan du inte ta bort rampen och vända den upp och ner sätt fast med ståltråd eller buntband eller liknande i överkanten så att den öppnas uppåt istället för neråt. Du kan ju bara knyta fast den så inte luckan trillar igen. Då är ju området framför öppningen fritt för att lägga nåt annat mindre läskigt som stege. Låda eller en stubbe eller nåt annat.

Annons:
Fridaaaa
2016-07-28 22:21
#14

#13 Som sagt har jag ingen ramp. 
Du menar luckan på andra hållet nej det fungerar inget vidare, mycket bättre kring städning, ta ut och in han mm när luckan är på rätt håll.  VIll inte ha den lös heller, dvs avtagbar, känns inte lika säkert. 

Nej vet inte riktigt vad jag ska göra, ser att han vill men är som att han inte vågar och ka inte ha han lös så mycket heller om han inte kan ta sig in och ut själkv, speciellt in hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2016-07-29 07:31
#15

Hm. ja det är knepigt:/ man önskar att dom små liven förstod vad man sa, men tyvärr:( skriver mer om jag kommer på nåt:)

Bruniz
2016-07-29 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har en likadan bur till min kanin!! Jag klippte till en bit av en dörrmatta från ikea som jag setan satte fast i rampen så nu tycker Bruniz det ser bättre ut att skutta ut och in på! Men det kanske är så att din kanin inte vill gå ur buren för han inte gillar/rädd för katterna så han känner sig tryggare i buren?!

Fridaaaa
2016-07-29 18:03
#17

#16 Spelar ingen roll som sagt om katterna är i rummet eller ej, och han är van vid dem nu, så länge de inte rör honom.
Jag har hanft handduk och kartong så som du har där men icke. 

#15 Ja man önskar att de kunde prata!
Nu i helgen kommer han kunna vara ute i Hage dagligen men sedan vissa dagar när jag jobbar så kan han inte det och känns inte bra att han sitter mest i buren då, då kan han vara lös inne några timmar, men går  inte som det är nu när han inte hoppar in och ur :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: