Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2548 ggr
Hime-chan
7/28/16, 1:41 PM

Nysande kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har bara lite funderingar kring kaniner och nysningar. Min tös har nyst lite till och från i typ 2 månader nu, det är inte konstant utan kan hända några ggr irad 2ggr/dag sedan ha uppehåll i några dagar till och med någon vecka. Det verkar ske mest när hon äter, tex Alfalfa hö eller grönsakerna hon får (kanske inte fått skakat av vattnet efter att ha sköljt dom, tillräckligt) Givetvis så har vi varit hos veterinär, men just då så va hon fin och nyste inget. Så min veterinär tyckte vi skulle avvakta och see. Hon har fortsatt och nysa lite till och från. Sedan upptäcktes det att två av personal hundarna på mitt jobb (en ut av dom gosar jag väldigt mycket med) fick kennel hosta. Jag fick lite små panik, då jag vet att detta kan gå över till kaniner med och slutar oftast med att dom utvecklar en rejäl lunginflammation som oftast slutar med döden. Tog kontakt med min veterinär igen, och han tyckte fortfarande vi skulle avvackta, och det har nu gått ca 2-3 veckor sedan dess. Men hon nyser fortfarande till och från, varken mer eller mindre. Hon kan ibland ha en lite smått fuktig nos, men aldrig rinnande och alltid klar, inte geggig eller färgad. Ögonen är klara, fina och pigga. Hon äter som hon ska, dricker gör hon, men är ingen duktig drinkare. Därför har vi börjat med en skvätt äppeljuice i vattnet i samtycke med veterinären. Hon kissar och bajsar bra. Och leker som vanligt. Jag har böjar misstänka att hon är vääääldigt känslig för damm, kan vara för att uppfödaren använde tidningspapper och spån som underlag. Här hemma används enbart fleece filtar och carefresh liknande (exsact samma fast annat märke) pappers fluff i toan. Vi sopar golven ca 2ggr om dagen där hon får springa fritt… Hon började nysa efter att jag använt Oxbow hö, har märkt att deras hö är extremt dammigt här i Toronto. Så jag köper inte det märket här. Tycker ni att jag bör byta veterinär och få henne undersökt igen? Vi ska som sagt flytta tillbaka från Toronto, Kanada till Tokyo, Japan i slutet av Augusti. Så hon måste ju vara 100% frisk då…

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

Annons:
Smultrondraken70
7/30/16, 10:32 AM
#1

Hej, har googlat på kennelhosta, och av vad jag hittar smittar det inte till andra djurslag än hundar.

Hime-chan
8/1/16, 10:54 PM
#2

#1. Det smittar, jag tror inte det är så vanligt dock, speciellt inte med tanke på att Sverige har strikta regler för karens vid kennelhosta. Hos kaniner utvecklas det till något annat dock (oftast lunginflammation). Backterien som orsaker kannelhosta kan gå över på kaniner. Har redan pratat med veterinären om det. Han sa oxå att det kan smitta. Jag vet inte hur gammal du är, så vet inte om du kan läsa på engelska ännu. Hittade en sida som förklarar ganska bra. https://web.stanford.edu/dept/EHS/prod/asds/bordetella_rabbits.html Här kallar man det för "snuffles" aka "kanin snuva" när en kanin får kennel hostan, eller snarare bakterien som orsakar den…. Jag tror det kallas för något helt annat i sv dock… Du kan ju alltid ring och prata med en kanin-veterinär så kan dom nog förklara bättre…

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

kanintokig
8/2/16, 10:33 AM
#3

Tycker ni ska göra en bakterieodling och ev röntgen. Vilken veterinär går du till? 

Rekommenderar att du bytar till Cecilia Trägårdh eller Maria Tornvall eventuellt så kan du ringa ditt och höra med henne. Cecilia har erfarenhet utav liknande besvär och hon andra vet jag inte, men hon ska vara duktig på kaniner.

tiger tok
8/2/16, 11:05 AM
#4

Låter som du säger, att hon är känslig mot damm?! Testa att låta henne gå på tidningar med en låda med någonting som inte innehåller så mycket damm, fråga i djuraffären om något nästan dammfritt? Och låt henne ha det så i ca en vecka och se om det blir bättre? Uppdatera gärna om hur

tiger tok
8/2/16, 11:05 AM
#5

Om hur det går!

Hime-chan
8/5/16, 3:43 AM
#6

#3 lite svårt med tanke på att vi bor i Kanada 🤐😝 Min veterinär rekommenderade att inte göra en bakterie odling från hennes nos, då hon inte har något snor. Enbart lite fuktig till och från, då det kan ställa till med värre besvär om hon blir irriterad i smämmhinnorna i nosen från provtagningen. Oxå om hon ska röntgas så måste dom sederna henne, vilket man inte gör om det inte är akut eller tycks vara nödvändigt. #4 det ända som kan vara dammigt i hennes bur är höt, använder dammfritt pappersfluff i toan, och fleece filtar på botten av buren. Golvet sopas 2 ggr om dagen där hon springer lös… Hon nyser mest när hon äter hö, eller springer lös och snusar i hörnen….

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

Annons:
Flaxiie
8/17/16, 8:27 PM
#7

Får jag fråga vad rasen är på den fina tösen?

Hime-chan
11/7/16, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Hon är en lejonhuvuden dvärgkanin, men hon går under benämningen "Teacup" så hon är lite mindre än vad dom normalt blir.

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

tixEntry
11/7/16, 1:08 PM
#9

#8 Menar du en lejonhuvad hermelin? Det finns ingen ras som heter dvärgkanin utan det avgörs av vikten. 

Lejonhuvade kaniner (renrasiga) brukar inte vara särskilt små.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Fridaaaa
11/7/16, 1:27 PM
#10

#9 Finns ingen ras som heter lejonhuvad hermelin heller.

#8 Lejonhuvad dvärgkanin finns ingen ras som heter.
Men kaninen ser ut som korsning med lejonhuvad kanin-

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
11/7/16, 11:07 PM
#11

#0 Jag tycker det lutar mot känslighet för ev hö. Hö kan damma mkt och kaniner nyser ibland när sporer/partiklar åker in i näsan för att få ut det.
Är du dock väldigt osäker så vore pasteurella mest troligt att testa kaninen för i bakterieodling. Men eftersom du vart till veterinär när de ändå inte gjort något trots din påverkan så skulle jag pröva damma bort partiklar ex ute och spraya höet med vatten innan kaninen får det. Minskar nysningar vet du att höet är boven :)


Hime-chan
11/8/16, 3:19 PM
#12

I Kannada heter rasen lejonhuvad dvärgkanin, även här i Japan (i Sverige kallas dom för lejonhuvad kanin om jag inte minns fel, när jag köpte min första hette dom Löwen kanin (min pojk hade super gener för både utställning och hoppning) , Hime är renrasig, dock så koncentrerade uppfödaren sin Avel på små kompakta kaniner, med bra bet, lynne, päls, och en bra hälsa. Hennes kaniner gick under kategorin "Teacup" , vikten på dom är från mellan 1,5 till 2 kg. Hon är en renrasig lejonhuvad kanin, och jo dom finns, för jag har ägt 5 st i Sverige tidigare (1 med fulla papper, 4 med härstamnings bevis, två av dem hade den såkallade "Teddy" genen och rekommenderades inte att avlas på). Hon är en dubbel-manad kanin. Senaste gången vi va hos vet (här i JP) va för ca 1 månadsedan, då röntgade dom lungorna och kollade luftvägarna, och det vart inget fel där. Så hon är förmodligen bara damm allergisk, använder ett bra hö här nu som hon gillar och hon har bara nyst några få ggr sedan vi flyttade till Japadom kollade även hennes bajs, för jag hade hittat mask på en av hennes pluttar, men dom kunde inte hitta något så vi ska dit snart igen och kolla igen, då jag sett några igen.

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

Fridaaaa
11/8/16, 3:47 PM
#13

#12 Ja lejonhuvad kanin finns, det har ingen sagt att det inte finns? =) 
Och omöjligt att veta vilket land du bur i :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
fossingen
11/8/16, 8:15 PM
#14

#12 Om du sett mask kan du börja avmaska nu på en gång om du har Axilur (för katter på svenska apoteket). Men om du ska till veterinären kan du be de kolla för Coccidier för säkerhetsskull i alla fall. Så det inte påverkat honans ögon osv.


hannaahlgren
11/9/16, 11:41 AM
#15

#13 Hon skrev ju dock högre upp att hon bor i Toronto? Så det är väl inte så omöjligt att veta.

Djur är vänner, inte mat

Fridaaaa
11/9/16, 12:11 PM
#16

#15 Tänkte inte på att hon var ts, lätt hänt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hime-chan
11/13/16, 7:39 AM
#17

#14,15,16 Hehe nja vi bor faktist i Japan nu, vi flyttade hit den 29 augusti i år (kan tillägga att min knäppa lilla tös tyckte det va super kul att va ute å resa, hon käkade sin mat, gick på toa precis som vanligt) Vi uptäckte mask för första gången för någon månad sedan, och då gick vi till vet. Dom gjorde bajs prov på henne då, och kunde inget hitta. Här i Japan (även i Toronto Kanada) kan man inte köpa avmsknings medel löst, utan det måste skrivas ut av en vet. På så vis kan man aldrig avmaska i onödan eller för mycket, som händer ganska ofta i Sv. Dom sa att vi skulle komma tillbaka om vi såg igen, annars låta det va ett tag. Dom avmaskar inte on det inte kommer upp i provet, för det är inte bra för en känslig kanin mage. Sedan så vet jag vilken mask det är, och den är igenpluggat inte farlig, sålänge det inte blir för mycket, finns många kaniner som har den naturligt i tarmarna. När vi va hos vet, passade vi även på att ta en plåt på hennes lungor som sagt, för att se om det kan vara där problemet med nysningarna kommer… Fast dom vart jätte fina. Dom trodde mer på damm allergi. I övrigt sa dom att hon va otroligt fin. Och hon vägde 1500g dvs 1,5 kg… Mini kanin ❤️ Måste säga att nysningarna har nästan upphört helt, sedan vi flyttade hit till Japan …

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

Marsvinsmamman
11/13/16, 5:41 PM
#18

Så skönt att nysningarna har minskat. 

Intressant att få lite info kring hur det är att ha kanin i Japan, och i andra länder också såklart. Det är annars så lätt att man automatiskt tar för givet att förutsättningarna ser likadana ut som i Sverige.

Otroligt söt kanin, förresten! 😍

Upp till toppen
Annons: