Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 586 ggr
Kaninlovers2
7/26/16, 11:05 AM

Hjälp! Problem med maten.

Hej! Min hona har fött 3 kaninungar. Vi ger henne bara hö, men hon vill inte äta det. Istället för hö vill hon ha godis-gnagarblandning. >Jag vill inte ge henne godis men hon äter inte höet. Vad ska jag göra? Hon brukar äta hö men just nu äter hon inte det eftersom hon har fött ungarna.

Annons:
Irmelinis
7/26/16, 11:09 AM
#1

En hona som just fött ungar ska ha MYCKET mat, det går åt jättemycket energi för henne att producera mjölk. Mycket vatten och mycket mat ska hon ha. 

Ge henne en bra pellets-sort (ej gnagarblandning), mycket gröna blad och gärna lite färsk dill varje dag :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
7/26/16, 11:16 AM
#2

Läs mer här
http://kaninmagazinet.se/2013/june/digivning-modersbeteende.html

Det beror ju på Vilken ras? och hur mycket din hona väger också. Jag ger min dvärgvädur ca 1 dl pellets om dagen de första tre veckorna efter födsel.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninlovers2
7/26/16, 11:19 AM
#3

Min är en lejonhuvad kanin.

Irmelinis
7/26/16, 11:21 AM
#4

Okej, ungefär samma storlek som en dvärgvädur. Prova ge henne några matskedar pellets om dagen till att börja med, ifall hon är ovan vid att äta pellets. Se till att det är en bra sort som har alla vitaminer och mineraler som honan och ungarna behöver :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninlovers2
7/26/16, 11:22 AM
#5

Vilket märke av pellets rekommenderar ni som är bra?

tiger tok
7/26/16, 11:25 AM
#6

Selective är väldigt bra!

Annons:
Kaninlovers2
7/26/16, 11:27 AM
#7

I vilken affär hittar man det märket av pellets? 🌈

Irmelinis
7/26/16, 11:28 AM
#8

Rabbfor (Granngården) 
Cuni Complete (finns på Arken zoo t.ex) 
Selective (Granngården) 
Oxbow (brukar finnas hos veterinären)

Några sorter som brukar vara lätt att få tag på.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tiger tok
7/26/16, 11:32 AM
#9

Vetzoo och animail säljer sele,fast därifrån måste man beställa så fraktar dem de fram till dörren! Annars granngården och djurkompaniet!

Kaninlovers2
7/26/16, 11:43 AM
#10

Men jag måste köpa idag! Finns det inte i till exempel ÖoB, Coop Forum eller Maxi?

Irmelinis
7/26/16, 11:52 AM
#11

Jo, Coop och Maxi har säkert Selective eller Complete. Åk dit och kolla 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninlovers2
7/26/16, 11:57 AM
#12

#11 Okej, tack! :)

[RC1393]
7/26/16, 11:58 AM
#13

Till digivande hona tycker jag ett proteinrikt foder som t.ex. rabbfor är att föredra. På butiker som du föreslagit finns endast gnagarblandningar och liknande dåligt foder (vad jag sett), du måste vända dig till t.ex. granngården för att få tag på ett bra foder. Angående mängden så varierar det vad de behöver, jag brukar inte behöva ge mer än 0,5 dl, men jag har också ett proteinrikt hö. Man får testa sig fram och se vad som passar bäst.

Annons:
[RC1393]
7/26/16, 12:01 PM
#14

Och så måste du givetvis se till att hon får i sig hö. Har haft sådana tjurskallar också och då har jag bara struntat i att ge dem något annat än hö tills de äter, risken är annars att de bara äter sin pellets och struntar i höet, vilket i längden är farligare än att de går hungriga innan de ger med sig och äter sitt hö.

Upp till toppen
Annons: