Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1167 ggr
[Belliszz]
2016-07-26 06:19

Mina kaniners burar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För ett tag sen frågade jag hur ni hade de till era kaniner som bor inomhus. Då efter att min hermelin gjorde behoven i hela buren vilket slutade med städning 3 gånger om dagen varje dag.  

Så tog bort allt underlag i hela buren. Han fick pellets i en trofast låda och resten var utan. Höet under sitthyllan och så blev de. Min DVV hane fick samma sak. Vilket han tycke var skönt då han kunde så klart hitta svalare ytor i buren.

Efter en massa tid på internet, en massa frågande här och på FB samt varit i kontakt med jordbruksverket och länsstyrelsen för att veta att jag har lagens fulla rätt. Så blev resultatet.

* Påshållare på Ikea för 15 kr/st
* 3 st dörrmattor för 5 kr/st på Ikea
* 1 ny trofast låda för 20 kr på Ikea.
Per bur nu då.

Bilden med en grön trofast låda är Dvv:s bur. Bilden med gul trofast låda är Hermelinens. 

Idag får dom nya sitthyller så att dom kan nyttja hela burens golv :D

OBS! Vi kollar burarna varje dag minst 3 gånger om dagen. Samt har grundlig genomkoll på våra kaniner. Där vi kollar fram tänderna, klor, tassar, känner över magen, kollar pälsen, ögonen, öronen mm

Annons:
ninor
2016-07-26 09:02
#1

Mina kaniner har också matta i buren, har tidigare använt samma dörrmattor som du har i buren men har slutat med det då kaninerna lätt får tag på "kanterna" och därmed börjar slita och äta sönder mattan (ingen stor kostnad, men inte bra för deras magar). 

Om dina också gör det så är ett tips? att istället köpa en större dörrmatta från ikea (kommer inte ihåg vad den heter nu, men finns i flera storlekar) och klippa till den i samma storlek som buren. Det blir då inga lösa kanter och svårare för dem att få tag i. Har funkat bra för mig i alla fall.

[Belliszz]
2016-07-26 09:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Ska fixa mer i burarna idag. Så som ta och skära med kniven så att jag inte har kanterna mm. Men märker att mina älsklingar trivs extremt. Fick inte så bra bild på min hermelin men kommer säkert idag. Men min DVV älskar kameran och vill gärna vara med ;)

[Belliszz]
2016-07-26 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Så blev de :)

emmaannalinnea
2016-07-28 17:08
#4

Åh vilken smart lösning! Har också min kanin inne och det börjar bli något tröttsamt att städa flera ggr om dagen så detta måste jag också prova! Men jag undrar, om det nu skulle vara så att kaninen skulle kissa på mattan, luktar det inte väldigt skumt då?

[Belliszz]
2016-07-28 17:56
#5

Du kommer märka de. Iaf jag gör. Jag känner över mina mattor varje dag och kollar dom. Samt dammsugar i burarna

[Belliszz]
2016-08-01 18:19
#6

#4

Du frågade mig om kiss på mattorna. Nu har min hermeline kissat på sina mattor och även min DVV. Jag tog ut mattorna spolade av dom spray på ättika. Haha spolade av igen och la dom på tork. Igår tog jag DVVs mattor och idag fick han dom. Nu åker Hermelinens mattor och han får dom imorgon. Men inget kiss kvar och dom har ingen inbjudande doft

Annons:
hannaahlgren
2016-09-07 21:43
#7

Vet att inlägget är gammalt men tyckte detta var en skitsmart lösning! dock funderar jag lite på en sak bara, har du kaninerna i buren hela tiden eller har de någon rasthage typ? för inte för att vara sån men det ser väldigt tråkigt ut, inga gömställen direkt osv

Djur är vänner, inte mat

Upp till toppen
Annons: